Pages

Tuesday, 7 August 2012

jejari snow almond



Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..semoga semuanya sihat-sihat yer..terima kasih atas kesudian singgah ke blog zila nie..dan sentiasa sudi meninggalkan komen-komen yang indah..i love u all alot..:)
dan seperti biasa zila akan membuat kunjugan balas antara lambat dan cepat jew tau..





diam tak diam dah setengah bulan  kita berpuasa..rasa sekejap betul masa berlalu..zila pulak tak berapa sihat  dua tiga hari nie..batuk pun tak baik-baik..kaki kanan nie pulak tengah sakit..haritu terlebih rajin pasang langsir raya..tiba-tiba terjatuh ..so ibu jari nie bengkak sampai ngeri nak pandang..he hhee tu la kan..tak berhati-hati..





dalam bengkak-bengkak kaki nie pun masih kena jugak teruskan kerja..tak boleh nak berehat..kalau kita berehat jawabnya tak ada sapalah yang nak uruskan diorang nanti..
hari ini nak share satu biskut raya ..tak lama lagi dah nak raya kan..mesti masing-masing dah sibuk membuat persiapan kan..ok lah biskut nie memang menjadi kegemaran kami sekeluarga..mr hubby macam kurang sikit sebab dia tak minat coklat..tapi dia makan jugaklah walaupun tak banyak..
untuk kali ini zila buat versi panjang-panjang..versi jejari..tahun lepas buat 2 versi ..bulat-bulat dan petak panjang..he hehe suka hati la kan..bentuk apa-apapun ok asal boleh ngappp:)




resepi asal dari MYR..resepi ini memang yang terbaik pernah zila buat..walaupun banyak resepi-resepi lain yang ada dalam simpanan tapi zila berminat dengan resepi ini.
dan pada sesiapa yang nak mencuba..disini zila sharekan resepinya disinii juga sebagai rujukan diri sendiri dan kawan-kawan yer.selamat mencuba..




resepi asal : umifeeza
dicuba oleh : zila4ever.blogspot.com

Jejari Almond Snow

Bahan A
200 gram butter
100 gram gula kastor
1 sudu besar shortening
1 sudu kecil esen kopi
1 biji kuning telur

Bahan B
220 gram tepung gandum
70 gram tepung ubi
50 gram nestum dikisar
40 gram badam kisar
1 sudu besar susu tepung

Hiasan
coklat masakan dicairkan
white breadcrumb



cara-caranya

  1. Pukul butter,gula dan shortening hingga sebati. Masukkan esen kopi dan kuning telur. Gaulkan rata.
  2. Satukan kesemua bahan B dan masukkan ke dalam adunan A, sedikit demi sedikit.
  3. Uli dan canai doh, terap menggunakan acuan pilihan anda.
  4. Bakar pada suhu 175cc selama 20minit. Angkat dan biarkan sejuk dahulu.
  5. Setelah sejuk, celupkan ke dalam coklat masakan yang telah dicairkan. Kemudian golekkan pula ke dalam serbuk roti putih tadi.
  6. Setelah coklat kering, bolehlah simpan dalam bekas kedap udara.



42 comments:

kakcik said...

Terasa2 pulak kakcik mengunyah - krup krup... :)

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

all kids sure love this!

Gee® said...

Alolo...sakit yer... nasib baik tgn tak sakit yerk...masih boleh buat biskut lagi... hehehe... k.gee pon bercadang nk buat snow almond, baru beli bahan pagi tadi...sedap nampaknya

ijayuji said...

Salam kak zila!!!! Akak da masak belum? Kita belum lagi tp duk jalan2 ajer dr td ni hihihi... Snow almond sedap! Kita pun nk buat balik mesia nanti :D biskut wajib masa raya ni kak ehehe.....

Wani said...

semoga cepat sembuh ya .. tak nak la nanti nak raya main sakit2 pulak.. sedapnya kukis ni .. tambah2 ada coklat memang favorite ler... ni list kukis blmun mai lagi..

leen said...

wah..biskut snow...baru berangan nak buat..zila dah buat dulu...saya suka biskut nie...memang sedap...yum..yumm

Zaliedana said...

Assalam kak zila,alhai siannyer akak jatuh,huhu bngkak ibu jari kalo nk jln pon sakit kan,huhu hati2 len kali kak..wah sekut nih feberet sy,dah siap wat dah,hb sy pon kureng gak ngan cklt..cantik gak wat bntuk jejari gitu,sy wat bntuk bulat jer,hehe..

hazila said...

Saya dah 3 tahun tak tukar langsir. Takde org nak datang, tunggulah raya tahun depan.

Melly Octaviana said...

Zila..jadi lah raya macam ini uda ada biskuit raya nya..hehe
tunggu melly yah raya nanti mau coba jejari snow almond nya.. ;)

dapurCikWan said...

akak..cari kat ne bread crumb putih? kedai kek?

Yatie said...

mmng sedap biskut ni,cantik pulak bentuk panjang2 jejari tu...

zila norazila said...

dapurcikwan..
yupp akk beli kt kedai kek..:) byk stok skrg nie sbb nk raya kan..

Tina Othman said...

aritu gugel ada nampak tapi mcm leceh je nak buat, tapi yg ni mcm senang je

nanti nak trylah, ramai ckp sedap tapi punyalah tertinggal ketapi, tina tak penah rasa hehe

FnF Simple Life said...

alahai jatuh le plak sampai bengkak ibu jari...moga cpt surut bengkak tu... biskut nih nmpk sgt yummy... lg lak salut coklat. best nye

quinnie said...

kita kan zila..biskut ni dr thn lepas teringin nak buat..tapi nampaknya kena tangguh lagi le..cam tak sempat je...byk lagi biskut nak kena buat ni..huhuhu

Cheq Sue said...

tahun lepas dah buat, so dah dapat la rasa, tahun ni kiv pulak, bagi laluan pada biskut yang belum pernah cuba. boleh gitu?

Mamasya said...

Salam Zila.nengok biskut jejari coklat ni....rasa nak ngunyah biskut juga....tp akk belum mula buat biskut..mood baking belum dtg.
moga kaki Zila cepat semboh...

kasihredha said...

bread crumb tu beli kat mana?

Rohah said...

camne bole jatuh tu kak, takkan kerusinya patah??..benda2 mcm ni selalu luar jangkakan...kadang kalau kita syok atau leka sgt buat kerja, sampi terabai sikit keselamatan kita..apapun biar cepat sembuh.kalau kaki bengkak ni dibiarkan masuk angin agak lama nk sembuh, sbb sy pernah kena..makan tahun baru baik.ngiluuuu je, tu yg tak selesa..
dah mula rancak nakbuat biskut nampaknya..
biskut pebret juga ni, tp tak pernah buat sendiri..

Mas Sani said...

I love u to la....hihihi
Alahai...mata nie memanglh xleh tgk sekut2 yg ada cekelat....mesti jadi tergoda dan mengada tekak ni nk mkn mcm org mengidam hiihihi....
Runcing2 je sekut tu mesti seruncing jari tuan yg membikinnya :-)

Psttt... Bila mas klik pic saiz original, dia jd tlalu besar hingga ke luar garisan huhuhu cmne tu ye?

Norzie hany said...

Alahai Zila,cantiknya biskut ni pjg2.budak2 mesti suka.

Yana Shaiful said...

suka sgt biskut ni..taun ni xsmpt bt dh..semua biskut kita beli jer.. dh terasa kerangupannya ^^

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye..
terima kasih kongsi ni..
nanti boleh sy cuba.. :-)

Kakzakie said...

Cantik pun juga ni zila. Kena kat budak-budak sekali lalu habis dikerjakan..

Anonymous said...

Salam..sis nak tny..1 sudu besar tu sudu yg mcm mn ye? 1 sudu mkn ke?

Amie said...

Kak Amie pun suka kuih ni Zila.... belum sempat nak buat!

Mieza said...

zila dear! mieza nak order sebalang boleh tak? terliur..nak buat sendiri memang tak sempat huhuuu..nnt lepas raya la nak try gak..suka dgn sekut nih!

zila norazila said...

anymous..1 sudu besar tue satu sudu makan..sis x pakai sudu metrik,rasanya lbh mudah guna sudu mkn..he hhee

zila norazila said...

mas sani
nanti akk inbox mas di FB yer.:)

hidayah said...

kak zila..cmne nk wat biskut tu bentuk jejari?ada acuan mcm tu ke?

tun_telani said...

salam kak zila ^^
wah2.. rajinnyer dh start buat biskut raya ye. tun xsempat lagi nk mengukis.. biskut ni tahun lepas mmg meletop2.. mmg sedap!

inazamri said...

tengok je pun dah tau pasti sedap.Ni kalau dpt kat anak..mmg tak mkn ler kuih raya yg lain nnt.tq share resepi ni.If rajin nnt leh la buat

mama sara nur said...

assalam zila
dah mula cookies ekkk
nampak sedaplah, akak pun tgh mencari biskut apa la nk buat ni
rajin nanti blh try biskut Zila ni ye

zila norazila said...

hidayah
kak zila x pakai acuan..cuma potong pakai pisau..ikut pnjang mana kita nak..sng jew tau..lgpun lg cepat kerja..slamat mencuba:)

ibh_sue said...

Asslmkum Kak Zila..
Tak sehat ya..Sian akak. Tapi tabik juga sbb walau x sihat, tapi tetap membiskut juga..
Okeh!..Copy resepi dulu siap2.. Tggu minyak penuh baru start enjin balik heee

Asmah Yusof said...

I lap u too la cayang...
aduiii hai...siannya...mcmne leh jatuh tue...tue la kdg2 kalau dh kn mcm tue..nak xnak kn gak buat keje yg lain...jgn urut kuat2 sgt...rendam ngan ais tiap hari dulu k...pastu urut pelahan2...asz selalu buat pd nettball player asz... yang skt2 pun biskut tetap mantop!!!!nice la..nnti nak try....take care cyg :))

Naz / Nadz COSK said...

Zila....waaaaaaa...awat sampai ibu jari kaki tu cedera... Harap cepat baik bengkaknya ye.. Payah gak nak bergerak kalau part kaki yg sakit ni..

Hehehe..samalah kita. Naz pun dah buat sekut ni tapi bukan bentuk jejarilah.. Mulat2 jer acuannya..hehehee... Yg ni versi rasa kopi. Tahun lepas Naz buat versi yg tak de kopi resepi kak wan.. Best kan...

nur said...

feveret ni..

MaMa Rey said...

nak cuba biskut ni tahun depan..tengok sedap la..zila sy nak buat blog zila sbgai rujukan bole tak?
banyak resepi best2 kat sini

za said...

salam..sis,sy mohon copy resepi ni..tq=)

ty_reeza said...

Salam..sy da try wat biskut ni..apsal doh tu mcm mudah pecah ye?mudah telerai..

ty_reeza said...

Salam..sy da try wat biskut ni..apsal doh tu mcm mudah pecah ye?mudah telerai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...