Pages

Thursday, 1 November 2012

phirni


Assalammualiakum
salam khamis yang indah salam sejahtera dan salam sayang semuanya..semoga semunya diberi kesihatan yang baik dan dapat meneruskan tugas-tugas seharian seperti biasa..


sebenarnya beberapa minggu ini zila agak kurang sihat..sakit dibahagian badan belakang..dah dua minggu tak baik-baik..uiitss risau jugak sebenarnya nie..kalau sakit yang melibatkan bahagian dalaman nie yang mokcikk risau..biarlah sakit tue dibahagian luar..senang nak rawat..kalau berdarah senang nak kasi ubat..he hhee.



Berbalik pada hidangan hari ini..hidangan yang asing bagi zila..tapi dah sebati dalam hidup suami ..phirni ini merupakan salah satu manisan yang wajib ada bagi orang punjabi bila menyambut hari raya..suami zila dan family masak macamnie jew time raya..tak ada rendang dan ketupat..wahhhh melampau boleh demam mokcikkk kalau raya x dapat ketupat dan rendang..ha hahaa


    • phirni nie amat mudah memasaknya..rasanya macam bubur beras..bagi saya sesuai dijadikan pencuci mulut..beras dikisar dan dimasak bersama susu sehingga pekat..proses ini mengambil masa yang agak lama..bila sudah agak pekat masukkan buah pelaga,kismis,kelapa kering dan buah-buahan yang diminati..
    • hidangan ini en hubby yang buat..saya backup bahagian belakang jew..tolong kacau-kacau..h ehee lepas tu tolong amik pic..rasanya boleh tahan jugak sedap.resepi zila sertakan disini..pada sesiapa yg nak cuba..


    • phirni- http://www.tarladalal.com/Phirni-(-Punjabi-Khana)-36354r
    • Ingredients

      a few saffron (kesar) strands- kami x letak 
      1 ltr milk (full cream)
      4 tbsp long grained (basmati) rice
      6 tbsp sugar

      cardamom-beberapa biji buah pelaga
      3 sudu besar kismis - kami tambah
      2 sudu besar kelapa kering -kami tambah

      For The Garnisha few chopped almonds (badam)
      A few saffron (kesar) strands - kami x letak

      Method
      1. Dry roast the saffron strands in a small pan for 10 seconds. Add 1 tbsp of milk and keep aside.
      2. Soak the rice in water for about 1 hour.
      3. Drain, wash and drain again. Pat dry on an absorbent kitchen towel and blend in a mixer to a coarse powder.
      4. Add ½ cup of cold milk and mix well to make a paste. Keep aside.
      5. Boil the rest of the milk and gently stir in the rice paste.
      6. Cook for about 15 minutes on a slow flame, while stirring continuously.
      7. Add the sugar and saffron mixture and simmer for a few minutes.
      8. Pour into earthenware containers and keep aside to cool.
      9. Refrigerate for at least 1 hour.
      10. Serve chilled garnished with almonds and saffron strands.


26 comments:

sabar dubai said...

Salam zila..firni femes kt sini tau...sedap dan mahal gile tp sini ltk ros water

Asyifa Mustaffa said...

akak sma la ngan sy...klau dah nmanya raya...x de ketupat rendang bagai...mmg bole jem ! hahaha...

phirni~ sedap ke?mcm nmpk bubur nasi tp mesti manis skit kan..sbb akak kata bole buat manisan....x penah mkn la plak...

cquek said...

I particularly like that

adda syuhada said...

adda xpernah makan lak phirni nih..tgk pun xpernah..nampak mcm sedap..

Gee® said...

Kesiannya...sakit belakang yer? gi lah klinik...k.gee dulu selalu juga sakit belakang, selalunya berurut sbb ingatkan angin ke hape ke... Dr. pulak kata gastrik dan ubat gastrik pon dah berkilo kena telan tak jugak baik2... lastly dapat tahu k.gee kena 'gallstone'(batu karang dalam hempedu) adoyai!! memang sakit time kena serangan...bergolek2.... sekrg alhamdulillah... dh operate dan dah sembuh pon... 4 butir batu dalam badan you...

hazila said...

Aduhaiii ingat akak je yang rasa lenguh belakang. Macam kak gee, ingat angin ke hapa. Naik pening asyik telan macam macam ubat. By the belum pernah rasa Phirni ni.

Marsita yahya said...

Zila cayang...sakit blkg pi jumpa tukang urut atau doktor ya...jgn biar nanti melarat ke lain pulak. Kia he, pirni he...safron he knp tak letak he..kat Kak Azie he banyak safron he, cilok la sikit he. Hi hi...Giada @ Home pun ada masak makanan yang serupa dengannya. Mmg lama nak masaknya tapi rasanya sedap lah kot kalau kena ngan tekak masing2.

yan's cottage said...

tak pernah tenguk lagikan pula makan....lepas nie mesti cuba.....mesti sedap kan....????

Sari Yusa Ibrahim said...

sy pun tak dapat ketupat ngan rendang raya tuari, huhuhu.

Macam pernah tengok phirni ni, tak silap patutnya warna kuning, kan tapi mungkin sebab tak masukkan safron tu dia jadi putih jer.. ni ala2 bubur merah bubur putih kot... kannnn??? musykil nih, hehe

ummiakid-lily said...

Phirni...serius tak pernah dgr apatah lagi rasa... manis mcm bubur putih merah tu ke? kena cuba ni. Nampak mmg sedap sangat.

Rohah said...

sesuatu yg baru ni kak..lama2 bertambahlah koleksi respi akak nanti ...
sakit belakang juge erkk??..samelah kita..dah makan bulan kak, urut pun tak baik2..jumpa doktor je belum..takut/ risaulah kan..huhuhuu..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

menariklah resepi ni zila.. mcm best tengok dari gambar... kalau letak safron mesti kaler dia kuning2 sikit kan? kebetulan ada kwn pos safron kat akak baru2 ni... kalau rajin bolehlah cuba.. tp nak kena beli susulah dulu.. lain2 bahan semua ada kat rumah.. hehe.. (tunggu mood rajin dululah kot) Tq share resepi eh.. waaa.. tak sangka zila kawin mixed.. leh belajar2 makanan dari sebelah famili suami kan.. :-D

Fuat Gencal said...

Günaydın, ellerinize, emeğinize sağlık. Ne kadar güzel ve leziz görünüyor.

Saygılar.

ibundo said...

bundo pun tengah tak sehat ni. Phirni? Nak nyebut pun tergelincir lidah. Taak pernah tau ujudnya dia.

Qasey Honey said...

xsihat ye kak Zila sygg...bwk2 berehat yer..sok xpyh la g keje..haha...

pestime tgk resepi ni..cmne yer rasanya tu..nmpk sedap...nk try takut xkena pada selera la pulak..jadi tgk aje..hihi

raya xde rendang n ketupat..mcm xraya tau..hehe

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

I love this!!! Pls pass me the whole bowl dear...hehe :)

Join my Blog Event:~ DEEPAVALI DELIGHTS 2012

Mas Sani said...

masa akk tayang kt fb, skali pandang nampak mcm bubur nasi tp bila akk sebut manisan rasa mcm x caya plak, bila tgk resepi yelah ada guna beras... pertama kali sy tgk dan tahu hehehe... apa2 pun bertuahnya akk bila incik hubby yg sediakan.. mesti sedap air tgn encik hubby tu hihihihi...

inazamri said...

tak penah dgr dan tak penah makan.tengok kat gmbr ni pun dah rasa mcm sedap.

Kakzakie said...

Makanan baru buat kakak nie Zila. Tak pernah ada yg memberi nak buat pun manalah tahu baru tahu hari ini. Kalau tahu masa bapak kakak sakit hari tu kan bagus boleh bagi dia makan nie sebab senang nak telan..

mama sara nur said...

alahai siannya dia, akak selalu jgk sakit belakang bila sakit suh en asben urut lega sikit
alhamdulillah dpt asben tolong masak kan he he
pirni namanya pertama kali akak dengar ni..

cheeze maz said...

salam ziarah,

sedapnya... dh cuba hari tu skli..

kalau sakit2 blkang, cuba rebus serai.. cuci bersih2.. lepas tu rebus dalam air panas atas dapur.. buat banyak sikit. bila nak muinum, hangatkan.. insya allah.. hilang sakit tu...jemput ke blog akak, mana tau berkenan nak cuba serbuk cheeze maz yg bila dicampur air panas menjadi sos yg sesedap cheeze wedge, kfc

cheezemaz.blogspot.com

ieda said...

alamakkk
macam baru je nie
akak punnn x pernah makan ;)

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

sound like a nice dessert!

Amie said...

Bila kahwin dengan lain bangsa, kenalah kahwin sekali dengan budayanya ye Zila... baguslah, banyak info yang boleh dikongsi bersama.

Kak Nik Ja said...

salam zila..sakit2 pinggan tu kena gi cek doktor yek...takut melarat nanti...phirni mcm pernah dngar, ade kawan kata mcm rice puding..akak tak prnh makan..tapi akak suka itu gulab jamun...sedaaaap...lemak manis bau2 ros skit...rasenye itu manisan punjabi jugak...emm tak pastilah..akak tau makan jek..hihi!

zila norazila said...

terima kasih semua atas kunjugan dan komen2 yg indah..phirni nie mmg asing bg kita org melayu tp bagi yang pernah makan memang sedap..rasanya seperti bubur beras yg di campur susu..kalu nk rasa kena buat jgk ok he hheehe..tq jgk yg mndokan kesihatan zila ..i lap uu:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...