Pages

Wednesday 19 April 2017

Donut inti cheese


Bersua lagi..
beberapa hari ini zila agak sibuk..nak ambik gambar masakan pun tersangkut-sangkut..bukan tak masak..acara masak-masak masih seperti biasa..lagipun emak zila minggu ini seminggu duduk rumah zila jadi memasak tu memang wajip.

seronok bila ada orang datang kerumah..time itulah nak masak semua menu yang kita rasa sedap..kasi diorang cuba dan rasa hasil air tangan kita kan..mak zila teringin nak makan donut katanya..dah dua hari dia sebut kalau ada donut petang-petang kan best..tapi hari ini baru berkesempatan zila buat kan untuk emak..lepas balik dari pasar borong terus bergegas keluarkan tepung roti nasib ada lagi tepung tu dalam setengah kilo..muai dapat berbiji-biji..

zila timbang setiap satu 40 gram..isi dengan slice cheese untuk muhammad..dan separuh lagi zila tabur gula..separuh zila buat donut versi bakar .jadi dapatlah berbagai rasa dalam satu adunan..zila makan sebiji je untuk rasa..ikutkan zila memang bukan penggemar donut.tapi anak zila memang fav donut mungkin tarikan gula tu yang membuatkan diorang suka.jom semak resepi donut yang biasa zila guna.


Donut inti cheese
0leh - zila_ norazila

500 gram tepung roti atau
(400 gram tepung roti 100 gram tepung gandum)
50 gram susu tepung
50 gram gula pasir
11 gram yis kering
4 biji kuning telur
200 ml air biasa
1/2 sdt garam
80 gram majerin

Bahan inti - slice cheese secukupnya
salutan - gula aising secukupnya

caranya
campurkan kesemua bahan kedalam mixer kecuali majerin dan garam mix rata.kemudian masukkan majerin dan garam.mix lagi sampai menjadi doh yang elastik.

keluarkan doh dari mixer dan uli sekejap.rehatkan doh lebih kurang setengah jam atau mengembang dua kali ganda.kemudian tumbuk doh dan uli sekejap..timbang 40 gram setiap satu ..masukkan slice cheese dan bulat2kan..tekan sedikit bahagian atas doh.susun diatas loyang yang ditabur sedikit tepung.

rehatkan 10 minit ..kemudian goreng dan tabur gula aising diatasnya.untuk donut biasa lubangkan tengah dengan jari kemudian goreng.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang