Pages

Monday 27 June 2016

Jom melancung ke kashmir bersama - Scout Kashmir tour and travels - part 1


Assalammualaikum
Bersua lagi hari ini tapi tajuk agak lari jauh dari menu masakkan.Beberapa bulan yang lepas zila dapat tawaran dari group scout kashmir untuk mempromosikan tour and travels diorang.ini merupakan projek blog zila4ever.blogspot.com dengan scout kashmir tour and travel.dalam beberapa siri akan datang zila akan menceritakan tentang tempat pelancungan yang ditawarkan oleh beliau.walaupun blog tak 'segah' mana tapi bila ada pehak yang sudi meminta untuk berkerjasama saya amatlah  rasa terharu.mulanya rasa agak keberatan juga menerima pelawaan mereka,ditambah zila belum lagi berkesempatan untuk kesana dan kekangan masa untuk menulis disini amatlah terhad. tapi setelah diminta beberapa kali zila cuba menulis sebanyak mana info dan  berkongsi gambar yang mereka berikan .Insyaallah rasanya ianya amat membantu jika ada sesiapa yang berkeinginan melancong kesana.

zila akan menulis beberapa part dan megupas lebih lanjut tempat2 lawatan yang ditawarkan kelak.Bermula kita kenali dulu syarikat yang diterajui oleh 3 anak muda yang masih bujang dan sangat berpegalaman dalam selok belok kasmir kiranya kalau kita nak kesana tak perlulah rasa risau sangat mereka akan uruskan semuanya dari A sampai Z.zila sertakan kata-kata aluan dan senarai lawatan yang ditawarkan daripada mereka.


Team Scout Kashmir 

Sajad Rafeeq 
Manager Operations 

Malik Mehrooz 
Co-founder  

Abdul Qayoom 
Co-founder

Inilah bos  scout kashmir muka macam serious tapi orangnya frendly sangat

Hi,
Greetings from Scout Kashmir,

We are pleased to present   to you Scout Kashmir, the one of its kind travel and adventure portal run by three passionate travelers. Based in Srinagar Kashmir, Scout Kashmir is a one stop portal where you can explore every part of beautiful Kashmir Valley. From the lofty snow peaks to the breathtaking valleys, from the local rice fields to the high altitude lakes, our team is highly professional and skilled to ensure safety and satisfaction of our clients. We have distinguished ourselves from the rest of competitors in the market by offering some unknown and off-tourist locations with breathtaking landscapes along with the known places as well. From accommodation and travel to adventure sports, Scout Kashmir takes pleasure in providing the best service to its clients.
We offer a wide range of packages completely based on the choice and budget of our clients. Ranging from budget packages to high end packages, we cater to all types of clients.
Apart from providing the hospitality services, we customize the stay as per the demand of our customer. We conduct Photography specific tour packages along with our special photography mentor who makes sure that our client gets the right shot at the right place.
For adventure Lovers, we conduct skiing, mountaineering, hiking, cycling and rafting tours with our experienced and highly skilled trainers who have over 10 years of experience in the field to ensure the safety of our clients.
Our honeymoon package is the best deal out of all. The package includes stay in the best hotels and travel to some beautiful and exquisite places where you can enjoy the best moments with your loved ones. Apart from that, there is an optional post wedding shoot of the couple in some of the best locations of Kashmir by our well known Kashmiri Photographer, Sajad Rafeeq, who has worked with National Geographic.
We welcome to one of the beautiful places on earth and allow us to help you in making your stay the best time of your life.

Thank You ­­­­
Team
Scout  Kashmir 

Trip Itinerary
Day         Destination

1. Arrival at Srinagar International Airport and straight to Gulmarg and Night stay at 
     Gulmarg.

2. Local Sightseeing around Gulmarg and then off to Srinagar for night stay.

3. Srinagar to Pahalgam and night stay at Pahalgam

4. Local Sightseeing around Pahalgam and back to Srinagar for night Stay

5. Srinagar to Sonmarg to Srinagar (Day Trip )

6. Srinagar Local Sightseeing/Shopping

7. Departure



Anda ingin mengembara ke seluruh dunia tetapi tidak bersedia membelanjakan wang yang banyak? Anda ingin bermain ski hari ini, kemudian keesokan hari mengembara di padang pasir, dan seterusnya mendaki gunung hijau tetapi tidak bersedia terbang ke negara berlainan?Anda hanya perlu ke India.



Anda tidak perlu ke Switzerland untuk melihat pergunungan Alps. India menawarkan pergunungan Himalaya yang indah di Kashmir. Anda tidak perlu ke Dubai untuk desert safari, padang pasir di Rajasthan juga tidak kurang hebatnya. Niagara Falls di Canada atau USA? Chitrakote Waterfalls di Chhattisgarh sudah cukup memukau mata.Persediaan pertama untuk mengelilingi dunia adalah dengan melawat India.



Kashmir yang terletak di Banjaran Himalaya dan Banjaran Pir Panja di bahagian utara benua kecil India, bersempadan dengan Pakistan di sebelah barat, China di se­belah timur dan India di selatan.
Wilayah Kashmir terpisah kepada tiga negara, Pakistan menguasai bahagian barat laut, India di bahagian tengah dan selatan (Jammu dan Kashmir), dan China menguasai bahagian timur laut yang dikenali sebagai Aksai Chin.
Apa yang terfikir difikiran saya apabila diminta menulis tentang kashmir ialah gambaran pemandagan yang indah seperti dalam cerita-cerita hindustan lama,khususnya cerita nostalgia booby,kashmir ki kali,phantom,jap jap pool khile dan lain-lain lagi.


Amat beruntungnya penduduk kashmir yang dianugerah oleh Allah ciptaan yang tak ternilai..mempunyai musim yang pelbagai setiap tahun.Boleh merasai salji yang tak dapat kita rasa disini.sebenarnya anda boleh melawat kashmir sepanjang tahun.tapi kalau nak merasa salji kenalah pergi pada bulan Mac.Tentang bahasa tak perlu dirisaukan sangat sebab 90 peratus mereka boleh berbahasa inggeris dengan baik,tahap pendidikan mereka pun tinggi cuma peluang pekerjaan amat terhad disana.walaupun belajar dan mempunyai keputusan yang baik namun mencari kerja agak sukar.



Bagaimana cara hendak kesana?
dengan mengambil penerbagan dari KLIA ke New Delhi lebih kurang 5 jam,kemudian dari new delhi ambil penerbagan domestik ke srinagar selama 1 jam 45 minit .apabila sampai di srinagar agent scout kashmir akan menanti anda disana.begitu mudah kan?
Bagi yang kurang gemar melancung secara berkumpulan atau lebih suka melancung sendiri secara bebas inilah masanya.boleh create group 4 atau enam orang untuk pergi kesana.




Tentang keselamatan jangan lah risau sebab ramai sebenarnya rakyat malaysia yang dah pergi kesana secara berkumpulan dan tak kurang juga yang travel sendiri so jangan risau ok.walaupun sebelum ini banyak pergolakan di kashmir dan terdapat banyak tentera india berjaga di beberapa kawasan tapi ianya tidaklah menganggu.


Musim salji di kashmir

sampai disini dulu untuk part 1,tunggu zila update untuk part ke dua yer.moga perkongsian bermunafaat.

3 comments:

muviewatcherr said...

Thanks kak Zila sebab share..tak sabar nak tunggu nx post. Such a beautiful city!

zila norazila said...

Ok dik ..tggu part 2 ye..

Azian Elias said...

wahhh..

Kemain Bhai Malik tu ye..

gud luck zila..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnang