Pages

Wednesday, 29 January 2014

karipap pusing / spiral curry puffs



Assalammualikum
haii ..bersua lagi..minggu nie macam rajin sikit update blog..bukannya apa..kalau free memang suka menulis sesuatu disini..cuma kadang-kadang anak meragam..dan badan pulak dah letih ..tu la penyumbang malas nak menaip..pic masakan berderet..cuma nak post jew terhegeh-hegeh ..he hee hee


hari ini nak kongsi menu karipap pusing..dulu-dulu pernah tolong kawan buat karipap pusing nie..time tu tak kawin lagi..emak dia berniaga di pasar malam..karipap dia memang sedap..tapi resepi tu zila dah lupa ..almaklumlah berpuluh tahun..dan kawan tu pulak dah bertahun tak jumpa..emak beliau pun dah meninggal dunia..insyallah nanti kalau terjumpa kawan tu ..zila share resepinya disini ok..


sebenarnya dah banyak resepi karipap pusing zila cuba..banyak perbezaan bila kita menggunakan majerin dan shortening..tapi kali ini zila sharekan resepi dari kak shiela dulu yang menggunakan shortening dan majerin.
lapisannya sangat jelas kelihatan..kulitnya jugak agak rangup..yang menggunakan majerin lapisannya agak kurang..tapi tetap rangup jugak..

zila suka kedua-dua resepi..dah banyak kali buat..tak mengecewakan..ramai yang dah cuba resepi kak shiela kan..buat akak shiela tq very much kak..share resepi disini jugak..buat rujukan diri dan kawan-kawan.


Bahan doh A 
1 cawan tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar veg shortening
2 sudu besar marjerin

Cara

  1. Satukan semua bahan doh A. Gaul hingga sebati dan boleh di kepal atau dibulatkan. Bahagikan kepada 4 bahagian dan bentuk lah menjadi bulat dan ketepikan. 

Bahan doh B
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan minyak jagung
1 sudu kecil garam atau secukup rasa
1/2 cawan air anggaran - boleh tambah air sedikit lagi jika adunan keras

Cara

  1. Untuk doh B panaskan minyak dan tuang dalam kedalam mangkok yang berisi tepung.. buat satu kawasan lekuk ditengah tepung untuk menuangkan minyak panas.
  2. Gaul rata dengan senduk atau sudu ( AWAS MINYAK PANAS!!) sehingga menjadi serbuk roti. 
  3. Bancuhkan bersama air dan tuangkan sedikit demi sedikit kedalam tepung sambil menguli. Uli hingga sebati dan agak tak melekat di tangan. Doh di bahagi 4 dan dibulatkan


Gelekan satu bahagian doh B yang telah di gelekkan tadi dan masukan satu bahagian dari doh A . Bungkus menjadi bulat dan ketepikan. Ulangi untuk doh-doh seterusnya.
Doh yang telah disatukan tadi di gelek sederhana tidak tebal dan tidak nipis

Kemudian gulung dan gelekan lagi sekali ke atasnya. Sama macam tadi sederhana ketebalannya dan digulung lagi. Ulangi untuk doh seterusnya, selepas proses ini rehatkan doh sebentar lebihkurang 15 minit agar mesra dan lembut.



Ambil doh dan potong kepada 6 bahagian. Gelekan sedang-sedang sahaja jangan terlalu nipis atau terlalu tebal, sedang-sedang sahaja. Masukan inti..lipat dan klim.

Untuk menggoreng karipap .. panaskan minyak biar betul-betul panas dengan api yang sedang tapi jangan terlalu kecil sangat takut karipap ni menyerap minyak .goreng biar keperangan.. baru lah di angkat dan tos kan...



untuk inti..ikutlah citarasa masing-masing..inti sardin atau keledek pun ok jugak. selamat mencuba.

25 comments:

asyifa mustaffa said...

Alahai rajinnya k.zila nih..! Baby x bnyk ragam ni...tu yg senang je buat keje kan...

Karipap mmg la feverer sy kak...tp tang aripap pusing...x la berapa minat nak mkn...x tau nape...sy lg suka yg biasa tu...

Tp akak buat cntik! Jelas nmpk pusing dia...:)

Bicara Kak Noor said...

laparrrrr pagi2 tnegok karipap pusing ni cantikkk nyaaa pusingan tu, dpt makan sebijik dngn kopi besttt tu

sabar dubai said...

kak zila kite kan sbny da lame sgt2 nk mengkaripap ni..tp sejak yat semakin lasak di dapo...pendamkan ajelaa...alahaii terliurnye tgk

Rina Audie said...

layernya keliatan cantik zila. Pasti renyah dan kriuk kriuk ya.....

Tina Othman said...

sedapnya karipap haha entri kita sama hari ni cuma tina karipap biasa je dan guna resepi kak sheila jgk

dulu2 penah try buat yg pusing tak jadi nanti nak try lah guna resepi yg ni

:: Mrs.Eady :: said...

sedap nyer..

Aida78 said...

sedapnya lma x jeguk blog zila ni....sedapnya karipap pusing ni...nyumm

jamiah tulisman said...

cantiknye karipap ko zila..aku penah buat tp tak cantik pusing dia..tengah2 dia jadi terbuka..nk try lah resepi ko..tq zila...

Kakzakie said...

Kakak pernah buat tapi bila goreng jadi terbuka lapisannya Zila. Betul-betul tak cantik macam Zila punya cantik aje..

Umie Jazz said...

Assalamualaikum Zila aduhai rajinnyer memusing...lama dh Uj x buat karipap pusing ni..nmpk karipap pusing zila teruja pulak nak buat...tapi moood ke laut..cantik karipap pusing zila...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya karipap pusing. Hari minggu nanti boleh nak cuba pusing karipap ini juga.

Gee® said...

Syioknyaaaaa....

ady said...

salam
wow!!!sedopnye...

Azian Nd said...

Cantik aje lapisan pusar karipap tu...rasa nak cuba pulak...

cheq da said...

Comel2 jea karipap kak zila yea

mimie said...

aaakkkk.... cantiknya karipap kak zila...
pic pun makin ''cetar membahana".. ^_^

Mori Said said...

salam zila.... maveles nya tengok karipap pusing tu... sedapnya..

Amie said...

Memang nampak cantiklah Zila... jelas pusingannya tu... pernah beberapa kali buat, tapi selalunya tak cukup inti sebab doh belum siap dah separuh inti anak-anak makan... mummynya pun gak... ikut ngap!

International Directory Blogspot said...

Hello I'am Chris
Happy Chinese New Year
It is very interesting to find out how fine Asian cuisine
This is not a spam
Your blog is not on the "Directory Blogspot" ?
With little site offers free website promotion
I invite you to join
You Have A Wonderful Blog Which I Consider To Be Registered In International Blog Dictionary. You Represent Your Country
World-Directory is 193 countries in the world! and thousands of blogs
Please Visit The Following Link And Comment Your Blog Name
Blog Url
Location Of Your Country In Comment Session Which Will Be Added In Your Country List
On the right side, in the "green list", you will find all the countries and if you click them, you will find the names of blogs from that Country.
http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/
Happy Blogging
****************
We follow your blog! Please follow mine
You can forward this invitation to your friends

PLEASE IMPERATIVE !
Registration for the "Directory" blog, are free.
We only ask you to follow the blog. Thank you for your understanding
**********************************************

Last news of "Directory Blogspot" "
Soon we will award the best Fashion blog and psp, Makeup, nails, crafts, handmade, cooking, paintings, home, photography, jewelry
The Competition is open

dentistvschef said...

wow, rolled curry puffs cantik sangat!!!
i used to stuffed this with curried smoked skipjack tuna,
i guess i'm gonna try your version soon!!!
have a great weekend Zila!!!

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

Zila, Thanks for stopping by and your best CNY wishes. I have so long did not make this spiral curry puff , maybe after CNY I should make some .,

Kesuma Angsana said...

tq share resepi. suka makan malas nak buat... kena dicubalah nanti

International Directory Blogspot said...

Hello from France
I am very happy to welcome you
Your blog has been accepted in Asia Malaysia N°438 a minute!

On the right side, in the "green list", you will find all the countries and if you click them, you will find the names of blogs from that Country.
Invite your friends to join us in the "directory"!
The creation of this new blog "directory" allows a rapprochement between different countries, a knowledge of different cultures and a sharing of different traditions, passions, fashion, paintings, crafts, cooking,
photography and poetry. So you will be able to find in different countries other people with passions similar to your ones.
We are fortunate to be on the Blogspot platform that offers the opportunity to speak to the world.
The more people will join, the more opportunities everyone will have. And yes, I confess, I need people to know this blog!
You are in some way the Ambassador of this blog in your Country.
This is not a personal blog, I created it for all to enjoy.
SO, you also have to make it known to your contacts and friends in your blog domain: the success of this blog depends on all Participants.
So, during your next comments with your friends, ask them to come in the 'Directory' by writing in your comments:
*** I am in the directory come join me! ***
You want this directory to become more important? Help me to make it grow up!
Your blog is in the list Asia Malaysia N°438 and I hope this list will grow very quickly
Regards
Chris
We ask that you follow our blog and place a badge of your choice on your blog, in order to introduce the "directory" to your friends.
http://nsm05.casimages.com/img/2012/09/06/12090603083012502810288938.gif
http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/19/120319072128505749603643.gif
http://nsm05.casimages.com/img/2012/07/12/12071211040212502810092867.gif
http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/28/120328020518505749640557.gif
http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/15/1203150723211250289584870.png
http://nsm05.casimages.com/img/2012/09/21/12092110155912502810343002.gif

If you want me to know the blog of your friends, send me their urls which allows a special badge in the list of your country
I see that you know many people in your country, you can try to get them in the directory?
Please! Actively support the "Directory" by making known to your friends! Thank you! "Unity is strength"
Not need an invitation to join the Directory. Any person who makes the request is entered


New on the site
Last news of "Directory Blogspot" "
Soon we will award the best Fashion blog and Makeup, crafts, cooking, paintings
The Competition is open

Ranking of Countries
Invite your friends know made ??
the website to raise your ranking in the Country

International Directory Blogspot said...

Congratulations! your blog is allowed * SPECIAL PAGE "BLOG HAS THE HONOR" category "COOKING"
http://world-directory-sweetmelody.blogspot.fr/2013/08/special-page-blog-has-honor.html

here your Award
http://nsm08.casimages.com/img/2014/02/04/14020407375712502811956662.png

Shiela said...

Thank you sayang.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...