Pages

Thursday, 4 October 2012

ayam boxing goreng berempah~terung pipit goreng belacan


Assalammualikum..
tak jawap dosa :)..




salam sejahtera dan salam sayang semua..tq sebab sudi kemari..menjengah blog yang tak seberapa gahh nie..he hee
semua sihat??..alhamdulillah zila pun sama sihat sokmo..semakin bertambah muk-muk..nampaknya kita nie..



minggu ini zila melayan tekak sendiri..masak apa yang kita rasa nak makan..sebab en hubby tak balik jb minggu ini..so masak ikut kata hati..he hhe ..anak zila tak suka ayam boxing..boleh pulak dia cakap macamtue...penat-penat kita menakik kaki ayam tue hingga jadi camgitue kan..tak respct langsung..hikkk....



rupanya bukan dia tak suka..sebab ayam tue nampak kecik bila dah digoreng tue yang dia tak puas hati..uiittsss..tapi dia makan bertambah-tambah ....alhamdulillah ..besar sudah anak ibu..



jom cerita pasal entry hari ini,ayam boxing goreng berempah..dah banyak kali buat ayam boxing..tapi memang tak sempat nak amil pic..kadang-kadang saya kesuntukan masa..sebenarnya saya peminat setia ayam goreng rempah..tiap-tiap minggu mesti beli..suka makan serdak-serdak dia tue sedapp..



dan menu satu lagi tue terung pipit goreng belacan..uiiitss sedap..saya suka..memang dah bertahun-tahun tak makan terung pipit..round-round pasar malam nampak ada orang jual..terus capai..dah terperap seminggu kat esbok baru minggu nie sempat nak masak..

pada sesiapa yang nak mencuba silakan..zila olah sendiri resepi nie..rasanya macam kat kedai jugak..cuma serdak tue tak banyak..


Ayam boxing goreng berempah

  • ayam - beli yang peha
  • bawang besar - 2 biji
  • jintan manis
  • jintan putih
  • serai 
  • halia
  • kunyit hidup
  • garam halus
cara-caranya

  • semua bahan-bahan dikisar kecuali ayam.
  • lumurkan pada ayam dan perap satu jam
  • panaskan minyak dan goreng hingga garing
  • lebihan rempah  digoreng sekali..
  • lebihkan bahan rempah supaya terhasil serdak yang banyak..


Terung pipit goreng belacan
  • terung pipit - 1 cawan
  • lada merah 3 batang - dihiris
  • bawang besar - 1 biji
  • belacan - agak-agak
  • ikan bilis
  • kacang tanah 
caranya

  • panaskan minyak,goreng belacan hingga sedikit garing
  • masukkan hirisan bawang besar dan lada merah
  • tunggu sekejap,masukkan terung pipit
  • tumis hingga sedikit kering.
  • masukkan bilis goreng dan kacang tanah..
  • tutup  api.sedia dihidang.




bye semua



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...