Pages

Tuesday, 7 August 2012

jejari snow almond



Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..semoga semuanya sihat-sihat yer..terima kasih atas kesudian singgah ke blog zila nie..dan sentiasa sudi meninggalkan komen-komen yang indah..i love u all alot..:)
dan seperti biasa zila akan membuat kunjugan balas antara lambat dan cepat jew tau..





diam tak diam dah setengah bulan  kita berpuasa..rasa sekejap betul masa berlalu..zila pulak tak berapa sihat  dua tiga hari nie..batuk pun tak baik-baik..kaki kanan nie pulak tengah sakit..haritu terlebih rajin pasang langsir raya..tiba-tiba terjatuh ..so ibu jari nie bengkak sampai ngeri nak pandang..he hhee tu la kan..tak berhati-hati..





dalam bengkak-bengkak kaki nie pun masih kena jugak teruskan kerja..tak boleh nak berehat..kalau kita berehat jawabnya tak ada sapalah yang nak uruskan diorang nanti..
hari ini nak share satu biskut raya ..tak lama lagi dah nak raya kan..mesti masing-masing dah sibuk membuat persiapan kan..ok lah biskut nie memang menjadi kegemaran kami sekeluarga..mr hubby macam kurang sikit sebab dia tak minat coklat..tapi dia makan jugaklah walaupun tak banyak..
untuk kali ini zila buat versi panjang-panjang..versi jejari..tahun lepas buat 2 versi ..bulat-bulat dan petak panjang..he hehe suka hati la kan..bentuk apa-apapun ok asal boleh ngappp:)




resepi asal dari MYR..resepi ini memang yang terbaik pernah zila buat..walaupun banyak resepi-resepi lain yang ada dalam simpanan tapi zila berminat dengan resepi ini.
dan pada sesiapa yang nak mencuba..disini zila sharekan resepinya disinii juga sebagai rujukan diri sendiri dan kawan-kawan yer.selamat mencuba..




resepi asal : umifeeza
dicuba oleh : zila4ever.blogspot.com

Jejari Almond Snow

Bahan A
200 gram butter
100 gram gula kastor
1 sudu besar shortening
1 sudu kecil esen kopi
1 biji kuning telur

Bahan B
220 gram tepung gandum
70 gram tepung ubi
50 gram nestum dikisar
40 gram badam kisar
1 sudu besar susu tepung

Hiasan
coklat masakan dicairkan
white breadcrumb



cara-caranya

  1. Pukul butter,gula dan shortening hingga sebati. Masukkan esen kopi dan kuning telur. Gaulkan rata.
  2. Satukan kesemua bahan B dan masukkan ke dalam adunan A, sedikit demi sedikit.
  3. Uli dan canai doh, terap menggunakan acuan pilihan anda.
  4. Bakar pada suhu 175cc selama 20minit. Angkat dan biarkan sejuk dahulu.
  5. Setelah sejuk, celupkan ke dalam coklat masakan yang telah dicairkan. Kemudian golekkan pula ke dalam serbuk roti putih tadi.
  6. Setelah coklat kering, bolehlah simpan dalam bekas kedap udara.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...