Pages

Monday, 25 June 2012

tapai pulut


Assalammualaikum
selamat sejahtera semua...terima kasih kepada pengunjung blog baru dan yang lama tak pernah jemu kesini..terima kasih jugak atas komen-komen yang indah....dan tq kepada yang follow zila..dan zila akan membalas kunjugan antara lambat dan cepat ye..tapi pasti zila akan datang..:)


zila masak apa hari nie?..he hehe dah betul lah tue..tapai pulut,tapai pulut merupakan makan tradisional di malaysia.dan amat digemari dikalangan penduduk pantai timur..terutamanya di kelantan dan terengganu.tetapi di johor nie biasanya popular dengan tapai ubi..



tapi bagi zila tak kesahlah pulut ker ..ubi ker..dua-dua tetap zila gemari..tak pernah rasa jemu..lagi-lagi kalau dapat yang sejuk..makkk aiii  sejukkk jew rasa kat tekak nie.zila buat pagi jumaat lepas..dan hari ahad dah boleh makan..alhamdulillah menjadi..nie kali yang ke 3 zila buat..menggunakan resepi yang sama..memang manis,tak payah letak gula pun..kali nie zila tambahkan sedikit pewarna hijau pulak..bagi nampak kehijau-hijauan sikit..




terima kasih kepada kak norli harumaini..yang sudi share resepi tapai nie..banyak resepi tapai pulut yang saya simpan..tapi saya sangat teruja guna resepi kak norli nie..sebab caranya amat mudah..saya sharekan resepinya disini juga..sebagai rujukan ..pasti akan buat lagi..:)





tapai pulut

1 kg beras pulut - di basuh bersih bersih hingga pulut putih bersih(dengan cara berulang kali)
1 ketul ragi sebesar 20 sen
air secukupnya



peralatan:
rice cooker 1.8L
  1. beras pulut di bersihkan dan toskan. 
  2. kemudian masukkan dalam rice cooker.masukkan air hingga setakat no 7.(ada sukatan no dalam periuk tu) kemudian terus panaskan rice cooker dan masaklah sehingga pulut masak.zila letak sedikit pewarna hijau.
  3. hancurkan ragi  hingga betul betul halus.
  4. setelah pulut masak keluarkan pulut dari rice cooker dan ratakan di atas dulang sehingga pulut benar benar sejuk.
  5. masukkan serbuk ragi di dalam penapis kemudian ayakkan di atas pulut. gaulkan pulut sehingga rata dan sebati.
  6. setelah itu bolehlah pulut ini di masukkan dalam bekas yang di sukai.
  7. simpanlah pulut di dalam bekas seperti tupperware besar @ plus nasi besar @ bungkus dengan kain.
  8. selapas 2 hari barulah sedap dimakan..







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...