Pages

Friday, 22 June 2012

sirap laici fresh


Assalammualaikum dan salam sejahtera
Laici adalah sejenis pokok berbuah iklim sederhana yang berasal dari selatan China, selatan Indonesia dan timur Filipina. Nama sainsnya Litchi chinensis.Buah laici dikatakan mempunyai persamaan dari segi khasiat dengan buah longan dan rambutan.Buah laici yang berasal dari China ini kaya dengan vitamin c dan potassium.Ia mempunyai kandugan rendah kolestrol,sodium dan lemak.





Pada keseluruhan buah laici baik untuk mengekalkan kesihatan dan mengawal berat badan,ia juga memainkan peranan penting dalam menghasilkan 2 unsur yang dipanggil elastin dan kollogen.




kollogen adalah terdapat dalam kulit,dimana ia berperanan menyembuhkan permukaan kulit akibat kecederaan.Elastin pula berperanan mengekalkan dan meneggangkan kulit.memperlahankan kedutan.Juga dikatakan buah laici baik untuk mencegah kanser payudara dan kesihatan akar rambut.





banyak betul khasiat buah laici rupanya..bila dah mengoggle nie baru tau kebaikannya..rasanya tak rugi bagi penggemar buah laici kan..haritu round-round kat pasar malam..tengok ramai betul orang kerumun kat gerai laici nie..patutlah orang duk pakat serbu rupanya laici segar-segar baru sampai..bila terpandang jew ..zila pun rasa teringin jugak..sekilo RM10 jew..murah..tapi pastikan dulu rasanya manis atau masam-masam kelat..dan bila dirasa..sure memang boleh beli nie..so beli la dalam 2 kilo..ketamakkan melanda..he hee kt umah tue cuma kami bertiga..berapa harilah nak habiskan 2 kilo tue..anak pulak awal-awal dah cakap x minat..waaa...semput emak nak kena abiskan..


akhirnaya terpaksalah dibuat sirap laici macamnie..baru laju jew diorang minum..pic kat atas tue setelah 3 hari ..makanya....agak kering sikit tangkai laici tue..




sirap laici fresh

bahan bahanya
1 ikat buah laici segar 
2 cawan gula pasir 
sedikit pewarna merah/sirap 
beberapa ketul ais 
Air (ikut kesesuaian)
sehelai daun pandan

cara -caranya 
  1. Buah laici dibuang kulit dan bijinya,asingkan.
  2. Masak air bersama gula dan daun pandan.Jangan terlalu pekat.Pastikan rasanya sedang elok utk buat minuman. 
  3. apabila air gula sudah cukup masak masukkan sirap dan buah laici.Gaul rata 2-3 minit.tutup api. 
  4. sejukkan seketika kemudian masukkan ais.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...