Pages

Monday, 21 May 2012

roti jala pandan





Assalammualaikum dan selamat sejahtera.

apa khabar semua? sihat tak?..eemmm sebenarnya saya pun baru lepas baik dari batuk.dah sebotol kecik ubat batuk cap ibu dan anak saya minum tapi tak baik-baik jugak..nak tunggu cap ayah dan emak pulak kot baru baik..he he hehee .tq buat nieza yang suruh saya minum air asam jawa..memang berkesan..saya sebenarnya tak berapa minat minum air asam jawa nie..tapi kalau dah batuk tak nak pergi ..kena lah juga minum..






terima kasih atas kunjugan teman lama dan baru..sudi meyokong blog ini dan sudi meninggalkan jejak..saya juga akan membuat kunjugan balas antara lambat dan cepat yer..:) hari ini nak share roti jala pulak..rata-rata semua dah teror kan..saya memang suka makan roti jala..tapi bab-bab yang kurang rajin tue bahagian nak menjala..waalllaaaa malas betul menunggu depan api dapur..tapi demi nak makan ..kena rajin-rajinkan diri jugak kan..:)






bila tekak dah baik..dah mulalah macam-macam yang teringin...kiranya minggu nie resepi layan tekak jer la kan..kali nie buat versi pandan lagi..mungin saya dah boring dengan roti jala kuning tue kot..h ehehee..tak per la kan..sesekali tukar selera..lagipun nampak hijauuu jew...bertambah-tambah menambah..dah habis satu ..sambung lagi satu..dan lagii...dan lagii..




Roti Jala Pandan

bahan - bahan
450 grm tepung gandum
1 cmt garam
450ml susu segar
3 biji telur - dipukul sedikit
450 ml air - tambahkan sedikit air jika masih pekat
sedikit pewarna hijau 
sedikit perisa pandan
2 camb mentega cair



cara - caranya
  1. Ayak tepung dan garam ke dalam mangkuk besar. Buatkan lubang di tengahnya. Tuangkan susu, telur, separuh daripada air dan setengah mentega cair ke dalamnya. untuk membancuh.masukkan pewarna hijau dan perisa pandan, Masukkan baki air dan mentega hingga adunan tidak bergentel. Tapis dengan penapis halus. Untuk lebih mudah masukkan semua bahan dan blender agar lebih halus.
  2. Panaskan kuali leper yang tidak melekat atas api sederhana. Kemudian lenserkan sedikit minyak .
  3. Kacau dan isikan 80ml adunan ke dalam acuan roti jala.
  4. Bermula dari bulatan luar, pusingkan acuan kira-kira 6-8 cm di atas kuali. Terus memusing dalam bulatan untuk membentuk juraian roti jala. Jangan buat pada bahagian yang sama dua kali kerana roti jala akan menjadi tebal. Biarkan masak tetapi jangan sampai keperangan.
  5. Angkat dan lipat roti dalam bentuk baji atau gulungkan. Ulangi proses yang sama sehingga semua adunan habis .


selamat menjamu selera




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...