Pages

Tuesday, 8 May 2012

keria keledek ungu



Assalammualaikum dan selamat pagi semua


Tentu ramai yang biasa makan ubi keledek, tak kiralah dibuat kuih mahupun dimakan secara rebus.  Seperti mana yang anda tahu, ubi keledek boleh didapati dalam pelbagai warna seperti kuning, oren dan ungu dengan kulit berbeza. Ubi keledek sememangnya digunakan meluas dalam industri pembuatan kuih tradisional.
Khasiat ubi keledek atau nama saintifiknya Ipomoea batatas tergolong dalam keluarga Convolvulaceae. Ia bukan saja kaya dengan vitamin B, C dan E, tetapi mengandungi banyak zat mineral, beta kerotin, protein serta kanji. Khasiat ubi keledek kini telah diketengahkan secara meluas dalam bidang penyelidikan dan mampu menghasilkan inovasi baru dalam industri makanan serta minuman.
Kajian turut membuktikan kandungan anthocyanin dalam ubi keledek dan roselle mempunyai kelebihan termasuk melindungi kerosakan DNA, membantu mengurangkan perkembangan sel kanser, menstabilkan penyakit kencing manis serta meningkatkan daya ingatan.



tengok tue betapa banyaknya khasiat yang ada ..itulah serba sedikit info yang sempat saya google di net tadi..sebenarnya kuih nie semalam pagi saya buat..plan semalam nak post..tapi semalam teramatlah bz..sampai tak ada ruang nak mencelah..he hheee sabarr jer la kan..



biasanya kalau buat kuih keria saya memang tak ada sukatan..letak jer tepung lepastu agak-agak tak melekat kat tangan kira ok la tue...kuih keria nie memang tak pernah jemu dimakan..letak sepiring pun sekejap jer boleh habis..

Bahan-bahan 

  • 500 gram keledek ungu
  • 60 gram tepung gandum
  • 30 gram cawan tepung ubi kayu
  • 1/4 cawan gula untuk glaze dan sedikit air 
  • sedikit majerin/butter

Cara-cara

  1. kupas keledek dan kukus hingga empuk.
  2. lecek hingga lumat dan masukkan sedikit majerin.
  3. masukkan tepung ubi dan tepung gandum,uli sehingga sebati.
  4. ambil sedikit adunan dan buatlah seperti gelang atau bentuk yang disukai
  5. goreng hingga masak dan kuning. 
  6. panaskan gula dengan sedikit air didalam kuali.
  7.  kacau hingga likat dan kemudian masukkan kuih kacau rata sehingga gula melekat dikuih.
  8. sedia dihidangkan.


AWARDS
Dan lastly..angkut award dari sha..untuk semua rakan2 blogger..dan kalender dari rahel telah diangkut dan diframekan kat atas tu jgk..terima kasih buat sha dan rahel yer..next time kasi award lg yer ..he hehee..semoga kedua-duanya berjaya didunia dan diakhirat...sayang kamu berdua..ummahhhh..:)







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...