Pages

Wednesday, 18 April 2012

talam roti lapis coklat


Assalammualaikum..selamat tengahari ..aaiiisshhh dah pukul  l.25...dah kira waktu petang la nie..wahhhh terasa-rasa rindu dengan rakan-rakan bloger semua-semua..dah nak seminggu saya tak mengupdate blog nie..cuma BW kat dapur geng-geng semua..meronda-ronda dan tinjau-tinjau..kot2 ada resepi yang menggugat hati tapi sememangnya semuanya mengugat..sampai tak tau yang mana satu nak dibuat..he he heee...tapi kadang-kadang ada juga terlepas pandang..x sempat nak tinggal kan komen..minta maaf yer..bukannya sombong tau..klu kita tak ada tu maksudnya bz atau kadang-kadang net nie selow-meloww sangat2..dan pada semua yang sudi berziarah dan meninggalkan komen diblog zila nie..jutaan terima kasih diucapkan..blog yang tak seberapa sangat nie..terasa malu la pulak....:)


nilah hasil ronda-ronda nampak kat blog rohah.dan resepi asal dari dapur kak wan..nampak elok chumiill dan cute miut jew kejadianya..tu yang meronta-ronta hati nak menerai jugak..lagipun bahan-bahan tue semuanya ada kat rumah...tinggal amik dan godeh-godeh jew..pastu kukus..beress..;;)joommm sama-sama tengok resepi..:)



Resepi asal dari.Talam Roti Lapis Coklat (Kak Wan@citarasawan)
olahan: zila4ever.blogspot.com

Talam Roti Lapis Coklat
Bahan-bahan:
4 keping roti sandwich,buang tepi. carik kecil2 dan direndam dengan 100ml air
50gm gula pasir
1/4 sudu teh garam
200ml santan 
100ml air
60gm tepung beras
20gm tepung ubi
Pewarna kuning secukupnya
2-3 sudu kecil pes coklat

Cara menyediakan:
1.Masukkan roti yang direndam dalam pengisar.Ketepikan.
2.Satukan air, santan, gula dan garam.Masak hingga gula larut.Biarkan suam.Masukkan tepung beras dan tepung sagu, gaul rata.
3.Tuang campuran tadi ke dalam pengisar dan kisar bersama roti yang direndam hingga halus.
4.Bahagikan kepada 2 bahagian, satu warna kuning dan Satu lagi dicampur dengan pes coklat
5.Tuang warna kuning, kukus selama 5 minit dalam pengukus yang dipanaskan terlebih dahulu.
6.Tanpa mengangkat dari pengukus, tuang adunan coklat ke atas lapisan bawah tadi.Lap dan tutup pengukus, kukus selama 10-15 minit dengan api sederhana hingga masak.

ok la..selamat mencuba..bye bye semua..




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...