Pages

Sunday, 25 March 2012

kit kat bites pistachio

Coklat adalah nama sebuah makanan yang diolah dari biji koko.
Coklat umumnya diberikan sebagai hadiah atau pemberian pada hari-hari istimewa. Dengan bentuk, corak, dan rasa yang unik, coklat sering digunakan sebagai ungkapan terima kasih, simpati, atau prihatin hingga ke pernyataan cinta. Dari dahulu, coklat bukan bermula sebagai makanan (kecil), tetapi minuman dengan rasa yang istimewa.
Tidak menggemukkan    Antara zat-zat penghasil rasa coklat terdapat lemak. Takat lebur lemak koko ini hanya sedikit bawah suhu normal tubuh manusia. Jika sepotong coklat dimakan, lemak itu cair di dalam mulut. Cairnya lemak koko menimbulkan rasa lembut di mulut. Lemak koko tidak langsung diserap tubuh kerana bukan dari jenis yang menggemukkan tubuh. 

Assalammualaikum
bersua kembali semua..kembali di blog yang saya sayangi..sebelum tu saya nak ucapkan terima kasih padan rakan-rakan blog yang sudi berkunjung dan berziarah disini..amat-amat saya hargai..insaallah saya akan berkunjung kembali ke blog rakan-rakan semua..:) 

pejam celik..pejam celik..minggu depan dah melangkah ke bulan baru..adoiii cepatnya..rasa macam baru jew menyambut tahun baru..he hehee..saya tanya kat kawan saya  "..isshhh cepatnya dah nak bulan empat..mcm x caya jer aq."..kawan saya kata .." mimpi kot ko tue...tu ler byk berangan kot"..dengan  senyum-senyum kambing..he hee berangan???dalam hati saya dia tak tau..29 hb mac nie rodtax &ins keta dah nak mati..h ehee..dialog tue pun terhenti disitu jew..sebab bos saya  datang secara tiba-tiba..


ok lah..lupakan kesah tue.. sekarang masa untuk kedapur  pulak..kita cari..selongar...dan kita bongkarrr dapur sapa pulak hari ini...he he heee nampak kan apa yang saya masak....wahhhh dah ada yang terliur nampaknya..:)..so apalagi..jommm sama-sama buat jugak..banyak dapur yang terlibat dalam penyelogkaran saya nie..mula-mula tengok kat dapur QH..ya ampun..ini budak sangat rajinnn masakk la..masyaallahh..ana suke..ana suke...sebab buat saya terliurrr jew..:)
pastu pergi ke thailand pulak..terpandang-pandang kt dapur ..ARAH..bukan orang thailand..tapi orang malaysia.;).pun sangat-sangat pandai masak masyaallah...membuatkan saya tak jemu-jemu berkunjung kedapurnya..tq yer..:)

tapi resepi saya buat kelainan sikit.. ada penambahan pistachio..dan saya guna kit kat bites ..lebih murah ..:)jommm sama-sama kita masuk dapur ..resepi nie sangat simple..sangat mudah..tak payah nak fikir banyak-banyak..cuma godak-godak jew...:)

KIT KAT BITES PISTACHIO
Bahan2
100 gm butter
200 gm coklat masakan di potong kecil
3 sudu besar golden syrup - sila kurangkan - kalau tak ada boleh gantikan dgn madu
225 gm Digestive biskut - di kisar halus -saya ganti dgn biskut marie
225 gm Maltersers - saya ganti Kit Kat Bites

Untuk Hiasan
100 gm maltersers - saya ganti Kit Kat Bites
50 gm coklat masakan putih - saya ganti warna hijau
50 gm coklat masakan
pistachio - sebagai hiasan

Cara-Caranya
Kisarkan biskut hingga halus.
Sediakan loyang,gris loyang dengan sedikit butter dan alas dasar dan sisi loyang dengan kertas minyak. 
Dalam periuk kecil, satukan coklat, butter dan golden syrup dan masak atas api perlahan hingga semuanya larut.
Matikan api
Masukkan biskut yang telah dikisar dan gaul hinga rata.
Kemudian masukkan kit kat bites dan kacau cepat supaya coklat kit kat tidak cair.
Untuk mengelakkan kit kat cepat cair masuk dalam peti ais bila nak masuk dalam adunan baru  dikeluarkan dari peti ais dan terus masukkan.
Tuangkan dalam loyang
taburkan atasnya dengan kit kat bites hiasan dan simpan dalam peti ais hinga beku.
Bila dah beku, Keluarkan dari loyang hiaskan dengan coklat masakan yang telah di cairkan.
tabuarkan pistachio yang sudah di panggang
Potong kecil dan siap untuk di hidangkan...



selamat mencuba..)




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...