Pages

Tuesday, 30 October 2012

rendang ayam cili padi hijau


Assalammualaikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..salam aidiladha buat pengunjung blog zila..semoga semuanya sihat..




ketupat merupakan hidangan aidiladha bagi masyarakat melayu di malaysia..bagi masyarakat di kampung biasanya jika tiba musim perayaan kita selalunya bertukar-tukar hidangan..kadang-kadang saya pun tertunggu-tunggu apakah hidangan yang diorang akan hantar dirumah emak..



dan jiran-jiran disekeliling rumah emak biasanya orang banjar dan orang bugis..bagi masyarakt bugis dipagi raya diorang jarang menyediakan ketupat..burasak merupakan hidangan utama beliau.rasanya memang sedap..



salah satu dari hidangan dihari raya zila tempohari..rendang ayam cili padi hijau.zila suka masak macamnie..kering-kering..letak santan sikit jew..lepas tue buat agak pedas sikit..waalaaa..berdesing telinga..h hehee

Rendang ayam cili padi hijau

ayam - 1 ekor
4 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
20 biji cili padi - lebihkan jika suka pedas
1 inci halia
1 inci lengkuas
4 batang serai diketuk
1/2 inci kunyit hidup
1 sudu besar ketumbar biji
1 sudu besar jintan
daun limau purut
daun kunyit
kerisik - dalam 4 sudu
sedikit santan pekat
garam dan gula mengikut rasa
air asam jawa.
penumis 1 paket




cara-caranya


  1. bersihkan ayam dan potong ikut suka.
  2. kisar dan tumis bahan -bahan di atas kecuali daun limau dan daun kunyit
  3. masukkan serai dan tumis sehingga naik bau..masukkan ayam gaul rata.
  4. masak ayam hingga empuk dan pekat
  5. perasakan masam dan masin
  6. masukkan daun limau purut dan daun kunyit..sedia di hidangkan.


25 comments:

Kakzakie said...

Oh tak pernah buat zila. Mulalah kakak merancang. Daging banyak tak kiralah boleh juga buat gantikan ayam ke daging. Mesti sedap ni..

ummiakid-lily said...

Sedapnya makan ketupat dgn rendang. Saya jarang makan dengan rendang ayam sebab selalu buat rendang daging...lenkali leh try rendang ayam pulak... :)

amaniammar said...

salam sis

kalu leh cer bg resipi atau teknik memasak burasak ni..walau saya keturunan banjar..tp ye r..banjar moden..mna nk tahu...tnya mak lagi r x tahu...x diwarisi

zila norazila said...

amaniammar..burasak akk x pernah buat..itu jiran akk yg bagi:)insyaallah jika akk dh pandai nnt akk show disini jgk yer.

Shiela said...

hmmm.. telan air liur jerlah akak pepagi ni.. ;P

rendang ayam mmg sedap kalau guna ciliapi.. pedas baru layann.. kan zila cayang :)

mama sara nur said...

wslm Zila manis
ye kan akak pun rindu suasana knak2 dulu time raya mak selalu suh hantar pinggan kat jiran2 di pagi raya tu he he skrg dah tak ikut sgt di kg pun
ketupat tu jarang kat kg akak selalu ketupat daun palas je sb lambat nk anyam he hetp akak suker ketupat ni
makan dgn ayam rendang pedas hijau cuma kat kg lebih kepada lemang je

Asyifa Mustaffa said...

Salam k.zila.....<3
Menu kita sama le pgi raya ari tu....sy guna ayam kg....mmg sedap la mkn pedas kan.....mmg mabeles...!

Apa bendenya yg 4 segi tu kak.....dah rupa mcm tpung bungkus je....pulut ke?

zila norazila said...

syifa
lg pedas lg sedappp:)
yang 4 segi tue burasak..makanan org bugis..tp akk lom pernah cuba buat lg..klu wt ktupat tue akk teror la..h ehhee yg itu jiran kami yg kasi..tp rasanya mmg sedap.

kasihredha said...

Makan nasi impit +rendang + kuah kacang....perrrrrggghhh

Rohah said...

macamnakmakan ketupat lagi la pulak...tahun ni tak jumpa rendang ayam..

yan's cottage said...

sedapnya.....rendang tu....jangan kata ngan ketupat ngan lemang pon sodap nih.....

Bicara Kak Noor said...

sdpnya rendang tu pedas2 huh bahgia rasa nya kalau dpt makan Zila cayangggg

inahar ali said...

fuiyoo..akak tgk gambo pun dh tau betapa berdesingnye rendang zila nih..hehe!

hazila said...

Dah lama tak buat ketupat daun kelapa. Malas nak tunggu lama sangat nak merebusnya.

:: Mrs.Eady :: said...

vavavavaa...terliur!!!

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya rendang ni. Terima kasih kongsi resepi ni akak.

Marsita yahya said...

Pedasnya rendang ni...merah telinga akak ni ha...

Cikgu Ma said...

sedapnya...

rahel said...

Lapar la pulak tengok ketupat nasi tu...lauk dia mane Zila?

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wahh.. pasti berasap!
kalau sebelah rumah mertua.. cili padi adalah bahan penting dlm masakan tak kira masak apa pun.. kiranya cili padi memang tak pernah putus... now sejak dah kawin dgn suami.. kat rumah akak pun tak pernah putus cili padi.. hehe..

Qasey Honey said...

kak Zila cyggg...sedapnya..siap ade ketupat lagi tu...mantoppp

~~zana@pb~~ said...

Burasak tu mmg hidangan org Bugis kan? famili akak ada juga darah bugis tapi satu hape pun emak akak tak reti buat. Pernah sekali kakak akak try buat burasak, rebus berjam2 tapi tak menjadi...hehe..kena kursus dgn org bugis tu.

sedap nmpk ketupat dgn rendang, terlior akak ni walau raya dah tamat.

Pen Biru said...

salam kenal2..dah lama tak makan ketupat anyam ni..sejak dah ada yg instant..sedap la pulok

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum zila.. Sedap ni. Teringat rendang ayam cili padi mak di kg.. Best nyerrrrr... Tapi kalau zila hulur semangkuk pun naz terkam jugak..hehehee

Anonymous said...

Kind of now dear? Us all use one on the occasion- specially when ended
up urge famous results in frozen margarita method!
The cutter is designed to gently slice typically the e currently being
a knowledgeable printer by making usage of stronger-hitting engine and as a consequence metal blades.


My page :: blender tech blender

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...