Pages

Wednesday, 10 October 2012

fresh fruit tart


Assalammualikum
salam sejahtera dan salam sayang semua..



dah makan ke belum??..jom makan kuih tart..pada sesiapa yang rajin bolehlah buat untuk minum petang..dan yang tak berkesempatan bolehlah beli jew yang dah siap..tinggal ngaappp jew..he hee


ini projek sabtu lepas sebenarnya,rasanya macam dah lama tak buat tart buah..bila tekak terasa-rasa nak makan ..mulalah semangat nie datang..perkara yang paling zila malas  iaitu buat shell dia..waalaaaweii ..menguji kesabaran betul menekan satu-satu kat dalam mould..he hee tapi berkat kesabaran tue..membuahkan hasil yang berbaloi-baloi..


Alhamdulillah shell tart sangatlah sedap.terasa lemak-lemak susu tepung tue.resepi nie dari  kawan sekolah zila yang rajin memasak juga,kecik dan comel jew orangnya..biasanya dia memasak di sekolah..sebab dia mengajar pendidikan khas.sedap sangat mia zila akan buat tart telur pulak lepas ini ok..muaaahhh i lapp u.


Tart shell
150g tepung gandum
1 tsp tepung kastard
1 tsp susu tepung
1/2 sudu besar gula 
1/2 biji telur yg dikocok
100g butter
cara kulit 

1. satukan tepung gandum, tepung kastard, susu tepung dan gula.

2. kemudian masukkan butter yang telah dipotong kecil-kecil.

3. Guna jari utk mixkan adunan masukkan telur dan gaul rata.
4. balutkan adunan tersebut dan simpan dlm peti sejuk.



Filling
1 sudu besar tepung kastard
1 sudu besar gula kastor
2/3 cawan susu segar
15 g butter
2 sudu kecil esen vanila

Cara-caranya

Satukan semua bahan untuk kastard kecuali esen vanila dan butter.
Kacau rata dan masak atas api perlahan hingga pekat.
padamkan api dan tuang esen vanila dan butter.
sebatikan dan biarkan sejuk.


  1. Keluarkan doh dari peti sejuk. Ambil sedikit doh dan masukkan dalam acuan,tekan dan ratakan mengikut ketebalan yang dikehendaki.
  2. Buat hingga habis. Kemudian cucuk-cucuk permukaan kulit tat dengan garfu.
  3. panaskan oven pada suhu 175C bakar selama 10-12 minit atau hingga kekuningan.
  4. Bila masak, keluarkan kulit tart dari acuan dan sejukkan diatas redai.
  5. Paipkan dgn krim pastri tadi. 
  6. Susun buah-buahan segar mengikut kreativiti masing-masing.
selamat mencuba kepada sesiapa yang nak mencuba.bye semua.






30 comments:

Asyifa Mustaffa said...

salam k.zila yg rajin !!!!
ngeh3....puji dulu nie....bak mai 2 3 ketul....nak membuatnya malas.....:)

yan's cottage said...

salam zila.....
rajin zila nie.....yan bukan tak teringin tapi....tak berapa nak rajin gitu....sedap ....yammy....

Amie said...

Seimbang ni Zila... kaya dengan buah!

Sari Yusa Ibrahim said...

lama sungguh tak makan.. samalah, malas nak menekan shell nya tuh.. huhu

nampak sedap gambar atas tu, mintak tiga ketul!

Marsita yahya said...

Ish3x menantu sapa ni rajin sungguh no... bak mai barang seketoi dua..nak buat kak mas maleh la.

Nazayiena said...

Rajinnya zila buat tart,macam2 boleh letak buah apa ya.

ijayuji said...

Salam kakak cantek!!! tgn masak ke tuuuu??? ehehe.... nak nak nak yg bluberry byk2 tuuuu, fuhhhh! ni kalau makan mmg kenyang buah, suke2!!

Sofea said...

Subhanallah cantiknya tart zila nii, tergoda akak ;)

ady said...

as-salam Zila
Looks so delicious and inviting...

LinRosly said...

Assalamualaikum Zila :-)
Rajinnya dia mengetart...hehehe...kalau teringin nk makan malas pun jadi rajin...bukan begitu puan zila cayang!...

Shiela said...

Wahh.. Sedapnyer nampak.. Akk nk yg blueberry tu yer cayangg.. Bolehh??

HALAMANKU said...

Kak Zilla.... Tolong... teringinnyer.. terasa2 kat tekak ni lemak2 cheese n masam2 buat tu.. camani? tak pernah buat.. selalu oder kat kawan.. teruk tak.. tgk akak punya tart ngan buah segar.. terliur tu.. nak 5 ketui ha ha ha melampau bunyinyer he he he

Norzie hany said...

Rajinnya zila....cantik sgt kejadian tart tu.Letak buah2 segar mmg best ye.

:: Mrs.Eady :: said...

suami saya mesti suka nie :)

AZLITA AZIZ said...

Gambar semua cantik!
Akak suka ^_^

mama sara nur said...

wslm zila
blm dik he he sini hujan takdpt keluar kedai he he makan biskut le nampaknya

hasil tangan zila ni memang cantik dan pastinya rasa sedap,
akak seminggu skali buat utk budak2 sekolah kat taska he he

Chah said...

Mmg comey! Gmbar yg meletupzzz la zila...n yg ai suka beri biru itu comey cenonet aje cm saya....

Qasey Honey said...

slm Kak Zila cygg..wah kak sedapnya..gambo pon sgt cantik la..dh tahap pro dh ni..

Kakzakie said...

Kena gigih dan rajin nak membuat tart buah zila nie. Kakak kecur ajelah zila. Nak buat tu memang tak adalah..

Rohah said...

rajin banyak akak ni...saya ni nak makan tart tapi bertangguh je..cantik kak hasil tartnya tu..

inahar ali said...

masyaallah..cantik menawan tart zila wat nih..rasa xam sayang nk mamam..hehe!!

cquek said...

Och, I love your blog!!!! The pictures are adorable. And that recipe is delicious

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Zila..rajinnya dia.K.atie xpernah buat tart pon...tp tgk zila punya mmg best..mewah dgn buahan.

Liza said...

pergghhh, sedapnya tat buah....i likeeee

rahel said...

Sedapnya tart buah...nak jugak yg dua ketui tu..

Nuwairani Ismail said...

baru aje duk teringat2 nk buat fresh fruit tart...ok..nani salin resepi kak zila dulu ye.

CT Delima said...

As'salam Zila

mewah dengan khasiat, cantik pic dan semestinya sedapp!

Nasuha said...

sy suka tat bluberry..

Miz Sitti said...

Cantik & sedap..

Kella said...

oh my... pertama kali saya masuk blog ni terus mata saya terpukau .. saya terpana..
terus saya cari ikon follower! nak follow!!
cantiknya gambar2 di ambil.. teruja nya rasa.. boleh saya jadikan cik zila inspirasi saya!! waaa.. sukerrrnya rasa... =D
bykknya resepi masakan yang best2!! :)

salam kenal.. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...