Pages

Thursday, 4 October 2012

ayam boxing goreng berempah~terung pipit goreng belacan


Assalammualikum..
tak jawap dosa :)..




salam sejahtera dan salam sayang semua..tq sebab sudi kemari..menjengah blog yang tak seberapa gahh nie..he hee
semua sihat??..alhamdulillah zila pun sama sihat sokmo..semakin bertambah muk-muk..nampaknya kita nie..



minggu ini zila melayan tekak sendiri..masak apa yang kita rasa nak makan..sebab en hubby tak balik jb minggu ini..so masak ikut kata hati..he hhe ..anak zila tak suka ayam boxing..boleh pulak dia cakap macamtue...penat-penat kita menakik kaki ayam tue hingga jadi camgitue kan..tak respct langsung..hikkk....



rupanya bukan dia tak suka..sebab ayam tue nampak kecik bila dah digoreng tue yang dia tak puas hati..uiittsss..tapi dia makan bertambah-tambah ....alhamdulillah ..besar sudah anak ibu..



jom cerita pasal entry hari ini,ayam boxing goreng berempah..dah banyak kali buat ayam boxing..tapi memang tak sempat nak amil pic..kadang-kadang saya kesuntukan masa..sebenarnya saya peminat setia ayam goreng rempah..tiap-tiap minggu mesti beli..suka makan serdak-serdak dia tue sedapp..



dan menu satu lagi tue terung pipit goreng belacan..uiiitss sedap..saya suka..memang dah bertahun-tahun tak makan terung pipit..round-round pasar malam nampak ada orang jual..terus capai..dah terperap seminggu kat esbok baru minggu nie sempat nak masak..

pada sesiapa yang nak mencuba silakan..zila olah sendiri resepi nie..rasanya macam kat kedai jugak..cuma serdak tue tak banyak..


Ayam boxing goreng berempah

  • ayam - beli yang peha
  • bawang besar - 2 biji
  • jintan manis
  • jintan putih
  • serai 
  • halia
  • kunyit hidup
  • garam halus
cara-caranya

  • semua bahan-bahan dikisar kecuali ayam.
  • lumurkan pada ayam dan perap satu jam
  • panaskan minyak dan goreng hingga garing
  • lebihan rempah  digoreng sekali..
  • lebihkan bahan rempah supaya terhasil serdak yang banyak..


Terung pipit goreng belacan
  • terung pipit - 1 cawan
  • lada merah 3 batang - dihiris
  • bawang besar - 1 biji
  • belacan - agak-agak
  • ikan bilis
  • kacang tanah 
caranya

  • panaskan minyak,goreng belacan hingga sedikit garing
  • masukkan hirisan bawang besar dan lada merah
  • tunggu sekejap,masukkan terung pipit
  • tumis hingga sedikit kering.
  • masukkan bilis goreng dan kacang tanah..
  • tutup  api.sedia dihidang.




bye semua



31 comments:

ibh_sue said...

Asslmkum kak zila. :D
uih! Sedap tuuu. . Terung pipit msk mcm tu sedap. Tp caya tak, sue bru skali mkn terungnya. Lebihnya sue mkn sambalnya ja. Pahit la. . X suka. Dlm familly, sue ja yg x suka sayur ni. Ngeee

Bicara Kak Noor said...

salam Zila
bekenan lah kat ayam dan terung tu akak hari tu nak beli jugak terung ni tapi alahai banyak sangat lah orang tu jual takut tak habis ni dah tengok zila punya macam teringin lah pulak nyesal tak beli heee sedap oooo terung ni Sue rugi lah pandai makan terung ni haha

:: Mrs.Eady :: said...

glup!glup!glup!!!

Kakzakie said...

Susah nak dapat terung pipit Zila. Dulu kalau kat kampung kakak dia boleh tumbuh sendiri kat belakang rumah. Sekarang kat pasar pun susah nak dapat..

hazila said...

Dah lama masuk senarai ayam boxing ni tapi tak buat buat juga.

Gee® said...

wah..wah..wah...!!! boxing segala bagai yer zila... memang mengancam!! berdondang sayang dah perut k.gee nih...terlior!

khairiah khaizu said...

Waalaikumsalam zila....akak dh jawab ye...hihi, best tgk ayam dgn terung pipit tu....akak tak pernah makan lagi sbb x geti nk makan...haha...tapi akak tgk ayam tu ada 3 ketul je, cukup ke?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnye.. Nak rasa juga.. :-)

Mas said...

sedapnya...
kutip serdak2 tu sekali...lagi bestkan...

HALAMANKU said...

Salam Kak Ziela.. mmmm memang sedap.. mkn ngan nasi lemak h ehe he tapi makan ngan nasi panas2 pun sedap memang tak cukup seketui tu he he he

Marsita yahya said...

Waalaikumsalam Zila cayang,
terung pipit tu akak selalu nampak kat Mydin ni tapi tak teringin nak beli pun sbb tak tahu nak masak apa..selalu ulam aje. Tapi ini best boleh try nanti...

Mori Said said...

Waalaikum salam zila... cantek gambar2 disini nie.. insyallah nanti nak cuba resepi terung pipit.... & timakasih jadi follower blog saya..

ijayuji said...

Salam kakak manis, siyeessss terliur bab terung pipit tuuuu, sedapnyaaaaa! dgn nasiknya lagiiii uuuwaaaaa... kita dah 2 hari tak ambik nasik ni kak huhu.. bila masakkan nasik utk org2 rumah telan air liur jerrr kdg tu bila tak thn ambik jugak 2 sudu kikiki..

yan's cottage said...

salam zila......
nampak sedap ayam tu....terong pipit masak macam tu belum pernah buat....tq kongsi resepi..

Jna marcello said...

kalau masok blog kak zila 24jamlapar kak ;) yum nyum nyumm

Qasey Honey said...

wah Kak Zila cyggg...sedap2 lauknye tu...ayam goreng tu yg paling xtahan tgk...mcm nk curikk jer 3 ketuii ayam tu...lapo balik tgknye tu..hihi

~~zana@pb~~ said...

Amboiii....tak menahan tgk ayam tu, slim je kakinya..hehe...patut pun anak zila tak berkenan.
Anak akak pun gitu juga, penat2 kita masak ingatkan nak makan...huhu..takde selera la, kenyanglah...alasan taknak la tu.

CT Delima said...

As'salam Zila

kalau aya peha ni anak2 memang suka, tapi tak pernah lagi buat ayam boxing macam ni hehehe.

pernah nampak orang beli terung pipit tapi k.ct memang tak makan jadinya nak masak pun tak pandailah zila hahaha

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam...biasa terung pipit tu atie masukkan dlm sambal tumis ikan bilis jer,nampak sedap lak bila dimsk goreng belacan:)

Rohah said...

kakkkkkk!! jom kita boxing, bila dah penat baru nyental ayam tu..sape yang banyak makan, dia yg menang..hihi..
terung pipit tu mmg pbret saya tu kak..saya panggil cepokak..susah nak dapat .dulu kecik2 dia tumbuh tepi bilik air je..

Mamasya said...

Aslmkum Zila.mmg sedap ayam goreng berempah esp tang serdak itu....tabur atas nasi panas2 pun sedap. terung pipit....dah lama tak masak...di Cairo mmg tak da..

mama sara nur said...

assalam Zila
dah jawab salam tadi ye he he x dosa tau
kena lawan boxing tak bila makan ayam ni Zila he he kalu kena x dptlah akak makan...sedap dan mengancam... tu mesti serdak2 tu pun habis kan

ibundo said...

goreng terung pipit tu kalau dapat campurkan sama terung telunjuk adei.. sodappp.
Ayam boxing tu pun sedap siap nak boxing masuk mulut.

Nazayiena said...

Salam kenal dr kak Nurul.
Sedapnya menu ayam boxing dan terung pipit goreng belacan.Kak Nurul x pernah lg mkn terung pipit tu,rasa mcm terung yg besar tu jugak ke?

Tina Othman said...

ni yg buat tina terasa nak buat ayam goreng berempah jugak ni

sedapnya, dulu2 suka beli tapi kekadang dia kedekut tang kerup2 tu hehe, buat sendiri syok sikit dpt makan byk kan

Kak yon said...

akk suka mkn kulit lutut ayam boxing. Terong pipit buat ulam pun sedap..

Ayu said...

Assalam zila, waduh akak tengok ayam boxing tu rasa nak ambil berketul2 dan suka kerak2nya tu..terung pipit goreng belacan pun sedap tu zila memnag gandingan yang mantaplah dear..sedapppp

Asmah Yusof said...

Salam zila cygg....
uitsss sedap tue...lama aku x mkn...mak ada tanam kat umah...blk kg nnti nak try buat grng pulak....selalu buat ulam atau pun grng sambal je terung nie...

JUICY CAFE said...

As-salam sis..wah3..geram tgk ayam tu..

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

Oh, Saya sangat suka Ayam goreng rempah, lain Kali nak cuba Ayam boxing juga.

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum zila..

Perghhhh...sodapnyeeeee... Nak mintak sikit sure dah abis ni... Buatkan utk Naz boleh?heheheee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...