Pages

Tuesday, 25 September 2012

onde onde - buah melaka





Assalammualaikum..
salam sejahtera dan salam sayang semua pengunjung blog yang disayangi.



bersua kembali..
sebenarnya nak show semalam kuih onde-onde nie..tapi masa tidak meyebelahi saya..semalam agak sibuk ..banyak kerja-kerja office yang nak diselesaikan so saya terpaksa padamkan niat nak berceloteh disini he heh ee terpaksalah saya pulun habis kerja yang ada..



mata nie pulak terasa nak terpejam jew..biasalah semalam kan hari isnin..memang hari yang paling malas nak memulakan sesuatu..lagipun badan nie terasa penat sebab sabtu lepas semua adik beradik zila datang beraya..he hhee oleh kerana syawal haritu jadual sangat padat.. habis syawal baru sempat nak jemput diorang semua datang kan..tak apa lah kan asal semuanya dapat berkumpul..

untuk menghilangkan rasa mengantok  ..so saya bukak la lagu shila hamzah..yang menang Asian Wave 2012..sedap pulak shila nanyi lagu mandarin..jatuh hati saya mendegarnya...tahniah shila..cantik sangat shila hamzah nie kan..




oklah cerita bab masak-masak pulak,
onde-onde atau buah melaka..memang sinonim dihidangkan time bulan puasa kan..tapi time bulan puasa tue langsung tak berkesempatan saya nak buat..
tapi tekak nie memang teringin sangat nak makan.


buat kuih nie memang senang kan..
oleh kerana dah lama saya tak makan onde-onde..jadinya tanpa kesedaran dah berbiji-biji masuk kat mulut..hehhehee memang sedap..zila suka buat colour hijau camnie..nampak lembut jew.. ok lah terima kasih atas komen-komen yang indah..insyaallah zila akan membuat kunjugan balas yer..antara lambat dan cepat jew..bye semua..



Onde-onde - Buah melaka

300 gm tepung pulut 
sedikit tepung gandum - 2-3 sudu besar
2 ketul gula melaka - dipotong kecil
25 helai daun pandan - dikisar dengan sedikit air
½ biji kelapa muda parut yang dibuang kulit ari



cara-caranya

  1. Bancuh tepung pulut dan tepung gandum dengan air pandan sedikit demi sedikit hingga adunan boleh digentel.
  2. Ambil sebesar ibu jari dan leperkan.
  3. letak gula melaka di tengahnya dan tutup semula.
  4. Jerang air panas hingga menggelegak. Masukkan kuih tadi.
  5. Angkat bila kuih timbul dan golekkan di atas kelapa parut yang bercampur sedikit garam.


27 comments:

ijayuji said...

Salam pg kakak manissss, semanis onde2 bush mrlaka tu jugakk ;)) termengidam pulsk nmpk onde2 akak ni tp kelspa parut takde kena guna kelapa kering jer huhu

yan's cottage said...

salam zila.....
walau pun bukan bulan puasa....onde2 nisedap dimakan nak pula waktu minum petang emmmm....memang bestlah...

Gee® said...

Subhanallah...cantiknya gambar....

rahel said...

Selamat pagi Zila...
sedapnye kalau dapat makan onde-onde pepagi ni...

Kakzakie said...

Kalau kelaurga kakak panggil kuih ini buah melaka Zila. Onde-onde yg pulut juga tapi inti kelapa dan goreng yg salut dgn sesame tu.

Bulan ramadhan lepas puas kakak makan buah melaka nie zila.

Asmah Yusof said...

morning zilla cyggg.....aduh mantop beb onde2....feberet asz nie....alang2 dah masuk dlm mangkuk tue..try pastkan kat Putrajaya nie ;))

Liza said...

salam zila, akk dh lama tak buat onde2 ni...rasa terliur la pulak...ihihhii

adda syuhada said...

xpyh tgk gmbar, sebut onde-onde dh tau konpem2 la sedap...

umi's cup cake said...

Salam zila,
Dah lama tak buat onde2 ni...sebab selalu tak ada stok kelapa...sedapnya nampak hasil tangan zila memang menarik

Norzie hany said...

Betul tu Zila....sungguh enak tidak terkata.mmg suka sangat makan buah melaka ni....kalau yang kecil2 tu terus sebijik masuk mulut.

mama sara nur said...

assalam Zila
cantik onde2 ni posinkk..
betul tu sinonim dgn bln posa kalu dulu2 la he he skrg idak lg ......akak onde2 ni feberet ank sulong kadang2 lapar malam2 pun dia mintak buatkan se baik la sukakan yg intinya gula enau senang stoknya dlm petiais je

Marsita yahya said...

slmt tghari Zila, spt biasa gambo mmg akak suka sgt...mesti sedap ni...
feveret akak lak tu...

ummiakid-lily said...

alaaa...lama x makan onde², sedap tu..jeles tgk sebab x dpt nak makan seketoi 2...

pssttt....teramat cantek gambor² tu...dabel jeles.!

Kamalia said...

kak zila..onde-onde mu begitu memikat hati.kalau saya pun mesti tak sedar makan tanpa henti ni.

kasihredha said...

akak pun suka guna air daun pandan je sebagai colour hijau...wangi.
Akak sukaaa sgt...kalau buat mesti buat banyak2.

Qasey Honey said...

Kak Zila cygg...suka kuih ni..sedap..walapon senang tp malas jugak nk buatnye..hihi...

Rohah said...

salam kak..selamat malm.dah tido ke??
amboi2..teringin makan onde2 ye..mesti harum je kuih ni,25 helai daun pandan akak lunyaikan..ehehe..tu yg laju masuk mulut tu..

Mieza said...

kuih tradisi mmg sedap...jika tak puasa mmg jarang buat...bila nampak zila tayang terus kecur!

Fuat Gencal said...

Ellerinize sağlık, çok güzel ve iştah açıcı görünüyor.

Saygılar...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

cantik buah melaka ni..
mesti sedap..

Shiela said...

gud mornink adeq manisss.. comey comey laa onde ende dia.. klu kat tempat akk ni dorang panggil kue kelepong.. hehee.. lawak kan nama tu.

Tina Othman said...

ahai sedapnya

mmg bulan puasa mesti nak carik onde-onde kan, tina pun sama heeee peberet ni

Chik Mimi said...

kalau masuk sini sure meleleh ayaq liuq iskhhhh teringat sikecik nakan buah melaka ibu tak buat2lagi
cantik sangat gambaq zila

Nuwairani Ismail said...

kuih wajib di bulan puasa...memang suke sangat makan..kadang2 tak sedar sepiring boleh habis. kalau buat kecik2 comey macam ni senang nak makan.

tun_telani said...

kak zila cayanggg.. suke makan onde2!!! tp jarang2 buat sbb susah nk dpt stok gula melaka tu. ada bawak dr kampung, guna sikit2 sbb nk jimat. hihi

izahdaut said...

aduhaii teruk benor perasaan neh, nampak onde2 terliur lak onde2. kikiki.. itu gula kabung kan zila? kalau kat kampung saya bungkus gini dipanggil gula kabung . seketul camtu rm6.50.. ada 2 ketul dlm tu.. err kalau smaa la. hehe..sebab nostalgianya gula kabung tu kat daerah blah2 kg sana jek ada..

zila norazila said...

izah,
he hee klu terliur mmg kna buat tue..gula tu gula nipah..satu paket ada sebiji jew..harga dia 4.50..mahal btl..tp rasanya lbh krg gula kabung..cuma dia bgkus kt daun nipah tu yg namanya dia buh gula nipah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...