Pages

Thursday, 9 August 2012

frambozen kenari berkuaci


Assalammualikum
salam sejahtera dan salam sayang buat semua pengunjung zila4ever yang tak pernah jemu kesini...




alhamdulillah ibu jari yang bengkak tu dah beransur susut..dah tak berapa ngeri nak pandang..jutaan terima kasih pada kawan-kawan yang mendokan zila..dan thnks a alot yang memberi tips-tips berguna..i love u  yer..





mesti time-time macamnie kaum-kaum ibu tengah berfikir-fikir nak masak apa kan..samalah dengan zila...tak tau nak masak apa untuk berbuka..kalau layan selera kita sorang jew nie senang kan..apa-apa pun tak kesah..bab selera anak nie yang agak payah sikit..





oklah kita tinggalkan bab masak-masak..sekarang nie mood buat kuih raya..wahhhh masing-masing dah sibuk buat kuih kan..dalam minggu ini ramai yang dah show kuih masing-masing..tak tahan tengok ..semuanya sangat-sangat menggoda  tekak zila..he hehee rasanya kan macam semua-semua nak di buat..tapi disebabkan tak nak berlakunya pembaziran maka zila buat mana yang menepati citarasa diorang jew la..




untuk misi yang kedua dalam senarai kuih raya zila telah mencuba biskut nie..frambozen kenari.nama macam agak pelik sikit kan..tapiiii..waalllaaaaa memang sedap sesangat..nak kasi seratus peratus terbaik kat biskut ini..firstime tengok biskut ini kat dapur kakzu..lepastu  kak ita pun ada buat jugak zila guna resepi kakzu....dan  ramai jugak yang dah mencubanya..zila pun dah buat untuk kali kedua..pic diatas zila buat first tme ..sebelum puasa aritu buat.terima kasih kepada penyumbang resepi.



zila sertakan resepinya disini juga sebagai rujukan diri sendiri dan kepada sesiapa yang nak mencuba.

Biskut Frambozen kenari berkuaci
olahan : zila4ever.blogspot.com


Bahan A

250 gm tepung gandum/redrose
110 gm gula icing-dikurangkan sebab rasanya agak manis

110 gm serbuk badam

195 gm butter

1 biji telur kuning
80 gm susu tepung


Bahan B
Topping
TENGAH...jem respberry secukupnye
TABURAN....almond flakes  dan kuaci

Bahan C

Royal icing
60  gm putih telur
80  gm gula castor
2 tbsp tepung jagung
* Putar putih telur dan gula hingge menjadi meringue.Masukkan tepung jagung, kacau dengan kaedah kaup balik.







Cara-caranya
1. Putar butter dan gula icing, masukkan kuning telur, masukkan tepung, susu tepung dan serbuk badam. Jadikan doh

 ( jika adunan masih lembik boleh tambah tepung sedikit demi sedikit )
2. Lapik tray 12x12x2 dengan kertas ( 1 adunan ini cukup untuk 1 tray )
3.Letak adunan dan tekan padat,cucuk dengan garpu permukaan doh,bakar sehingga masak lebih kurang 30 minit pada suhu 170c.
4.Bile dah masak  sapu jem serta royal icing . Barulah di tabur badam flakes dan kuaci.
5.Bakar lagi selame 20 minit.  ( tambah lagi mase membakar 1 jam pade suhu 100 C untuk mengeraskan royal icing )
6.ketika masih panas potong kepada beberapa bahagian yang disukai.
* biskut ini sangat rapuh*
7.biarkan biskut sejuk,kemudian barulah diangkat.
* Boleh  juga menggunakn loyang cutter*








22 comments:

umi's cup cake said...

Salam zila syg,
alhamdulillah zila dah sihat skit...umi dah lama teringin nak buat cuma belum berkesempatan je lg...layan sgt sikap malas ni...nnt nk buat la..tggu semangat dtg..hehe

Kakzakie said...

Kakak terpikat dgn segala olahan masakan zila. jajari coklat tu pun dah mengilhamkan ini lagi satu...

LinRosly said...

Assalamualaikum Zila Sayang,
Zila dah mula buat biskut raya yer...sedap dan cantik2 nampaknya,

Kak Lin tak buat apa2 lagi...tunggu anak2 balik, kalau sempat buat tak sempat beli jer...

Sari Yusa Ibrahim said...

Fambrozen Kenari ni semakin glamour di tangan Zila, nampak sedap sangat.. ni untuk raya ke? Sempat ke? Silap2 kena lagi buat yang lain, hehe

ijayuji said...

Salam kakak cantek! kita pun dah beli almond, sedap jugak letak kuaci kan kakak? Akak dah masak belum? kita dah penghujung2 puasa ni dah takde selera dah nk makan itu ini, td pagi sahur pun makan beskut raya hihihi... pening kepala dah nak masak apa nii, kuih2 dah tak jalan sgt daaaa.. uuuwaaaa....time2 mcm ni lah nak lari g bazar :( eh? resepi ni akak dah olah eak? nanti leh try yg ni lerr :))

Tina Othman said...

tina baru je tgk resepi ni tadi kat umah kakzu, tgk versi yg ni rasa tingin lah pulak hihi

tapi tah rajin ke tak tak taulah, kakzila potong ye biskut ni, bukan guna cookie cutter tu kan

MaDiHaA aka Ratna said...

ramai yg dah buat biskut ni.. akak je yg tak cuba2 lg.. nampak sedap bila ada byk kekacang atasnya tu..

Zaliedana said...

Assalam kak zila cayang,erm kukis nih sdp kan,sy pon dah wat,tapi mmg kn akurang gula,sbb manis..lagi 1 nak basuh cutter tuh yg mls hihi..Erm byk ke kukis akak dah wat..

Melly Octaviana said...

Rajin nya zila,raya masih lama khan masih banyak waktu buat biskuit lain nya.tunggu yah raya nanti melly mau datang coba biskuit ini..hehe

kasihredha said...

semoga jari bertambah baik.
nampak je dah terliur...cantik!

Amie said...

Nampaknya Kak Amie tertinggal keretapi... tak tau pulak pasal jari zila, syukurlah kalau sudah okey....
Rajin Zila buat kuih, tahun ni kak Amie balik kampung, jadi tak ada persiapan di rumah sendiri hi hi hiiiii

Asmara said...

Alhamdulillah dah beransur pulih ye. biskut ni mmg glamer namanya. hehe.. rasa pun mesti sedapkan!

mama sara nur said...

assalam zila
panjang namanya,rupanya pun cantik
entah bila la akak nk rajin cam zila ni he he

Nieza said...

Assalam kak Zila, mcm lama sgt saya tak singgah sini..maaflah kak memang lately ni bz sgt tak sempat nk bw. harap akak sihat yer.

rajinnya akak buat biskut...dh banyak buat yer. saya buat sikitx2la utk jamuan nanti..kalau ikutkan malas nk buat sebab lepas raya dh nk blk Msia tapi dh nama pun raya kena ada jugalah biskut raya ni kan:)

Mas Sani said...

Salam kak zila....
Betullah dh ujung puasa memang dh xde idea nk msk apa, nsb baiklh hubby mas jenis x kisah, grg telor mata kerbau je pun ok dh hihihihi malas sungguh bini nye tu :-)

Aduhai.....tgk biskut kekawan yg cntik2 tu, hati jd tamak...rasa nk tiru buat je semuanya tp mengenangkn membazir itu amalan syaiton....sama je mcm akk, mas buat mn yg laku je hihihi.......cntiknya biskut akk tu rasa mcm nk mintak sebalang je, kemas sungguh kejadiannya.....

Rohah said...

sekali pandang macam choc fudge..
dah dapat bayangan dipunya rasa ni kak..mesti sedapkan, ada rasa jem blueberry yg enak tu lagi..nak dtg berayalah kalau macam ni..hehe..

ieda said...

salam kenal dik
wahh menariknyaaa ..
hurmm kalau akk ada minat macam nie kan best ;))

Anonymous said...

Мy ѕpouse and ӏ absolutelу lоνe your blog
anԁ find many of your post's to be exactly I'm looking for.
Dο you offег guest writеrs to write content for уou ρеrsonally?
I ωouldn't mind producing a post or elaborating on most of the subjects you write regarding here. Again, awesome blog!
Here is my blog post : litter box furniture

quinnie said...

cantiknya biskut dia...kita kalau biskut byk cara kerja cam gini alamat tak dibuat le..hehehe

Pokok Manggis Depan Rumah said...

best nye biskut ni..
terima kasih kongsi resepi kat sini.. :-)

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

Nampak sedap juga biscuit ini.

Anonymous said...

each time i used to read smaller articles that also clear their motive,
and that is also happening with this piece of writing which I
am reading here.

Look at my page ... acoustic guitar a chord

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...