Pages

Wednesday, 11 July 2012

sup ayam hadnyai - masakan patani

Assalammualaikum



selamat pagi semua,semoga sentiasa happy disamping insan-insan yang tersayang..terima kasih atas komen-komen yang indah..tanpa anda semua sunyilah blog zila4ever nie..i love u allz..terima kasih kepada follower baru..dan yang lama..jom kita sama2 memeriahkan dunia masakan .



sebenarnya dah lama nak buat sup nie..asik bertangguh jew..mula jatuh hati bila tengok quinnie show..pastu tun telani pun ada show..waallaaa betul-betul tak tahan tengok..dan ika pun pernah buat jugak..ramai betul yang sehati sejiwa mengatakan ianya sangat la sedap...mungkin ada beberapa blogger lain yang dah mencuba.



lepas nie kan tak payah la ke hadnyai nak makan sup nie..he hhe duduk jew rumah buat sendiri amat-amat berbaloi..rasanya memang-memang sedap..betul la macam diaorang komen..sesiapa yang tak pernah cuba memang kena cuba jugak..kalau tak cuba memang kita tak akan tau rasanya.


saya pun sama macam tun suka kuah pekat-pekat sikit..tapi dirumah nie diorang suka hirup kuah..so saya lebihkan sikit..tapi tak la sampai cair..kiranya masih pekat lagi la.makan bersama nasi hangat..kalau suka boleh letak samball kicap..rasany alagi sedap..



jomlah sama-sama semak resepi yang sangat la sedap nie.

sup ayam hadnyai
resepi asal:pyhonda
telah dicuba bersama oleh: tun telani,quinnie,ika

Bahan-bahan ( 3 orang makan )

  1. Sebelah ayam dipotong-potong
  2. 3 ulas Bawang putih dan 5 ulas bawang merah, 3 biji cabai, 4 cm halia ditumbuk lumat.
  3. 7 cm lengkuas dihiris sederhana nipis dan tumbuk untuk pecahkannya.
  4. 5 batang serai ditumbuk untuk pecahkan.
  5. 2 sudu besar Ketumbar ditumbuk lumat, 1 sudu kecil jintan manis dan jintan putih ditumbuk sehingga lumat.
  6. 2 biji bunga lawang, 5 biji buah pelaga, 3 ketul kayu manis dan 3 kuntum bunga cengkih
  7. daun sup, daun bawang, daun sadri dan batang sadri - zila masukkan daun ketumbar







Cara-cara

  1. Tumiskan bawang putih, merah, cabai, halia, ketumbar, jintan manis dan putih, bunga lawang buah pelaga, kayu manis, bunga cengkih, lengkuas dan serai sehingga menaikkan bau yang semerbak harum dan mewangi
  2. Masukkan ayam yang sudah dipotong-potong mengikut citarasa kedalam tumisan tadi dan gaulkan sehingga rata tutup dan biarkan 5 minit. Masukkan batang sadri
  3. Masukkan 5 cawan air dan biarkan sehingga menggelegak.
  4. Tambahkan garam secukup rasa n sedikit saja gula untuk menyedapkan rasa kuahnya.
  5. Hiriskan daun bawang, sup dan sadri taburkan pada hidangan. Perahkan sedikit limau nipis. 




selamat mencuba..tata..muaahhh love u allz.;P



45 comments:

Bicara Kak Noor said...

salam adik manissssss
laparrrrrrrr sup ni pagi2 dah tayang sup waduh2 nak gi umah zilla lah tk yah ke hadyai lagi dpat makan sup yg sedap ni kan bak lah semangkok akak nak meratah je ni

Qasey Honey said...

asslm Kak Zila cygggg...jauhnye import resepi tu...sawadikappp...btul ker tu...haha

sedapnye mjanu mata pagi2 cmni dgn sup ayam tu...ade nsi lak tu...buat lapo aje tgk lama2..hihi...meh sni sikit...

Yana Shaiful said...

Salam Kak Zila..kalau dpt hirup 1 mangkuk tu pun jadi lah..sedapnyaa hirup panas2 disaat hujan sdg membasahi tanah niiii hikhikk~~~~

Tina Othman said...

sedapnya

karang sampai ofis nak copy resepi hehe

anymz said...

menu sup mmg salah satu dr fav akak..selalu juga akak masak gaya gini tapi tak pernah tau pun namanya ayam hatyai..hehe

hazila said...

Saya pun suka sup macam ni, tapi saya suka gunakan rangka ayam. Nanti boleh masak sebab ada stok rangka ayam.

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Zilla cayangg.. wahh pepagi dah tayang sup power... sha pun awal pagi dah rebus tulang rusuk cadang nak buat sup juga... entahlah tu kekadang konar baring jadi lain pulak tulang tu nanti hehee.. memang sedap sup zilla ni.. slurppppppppppppp

yan's cottage said...

salam zila.....
nampak sedap .....!!!!dan menyelerakan......!!!!!!

kasihredha said...

salam zila
lepas ni zila kena ajar cara fotografi pula
harap buat n3 khusus unk ajar snap dan edit.
pleseeeeee :-)

Kakzakie said...

Presentation gambar lagilah tambah memikat kakak. Rasa macam nak makan sangat. Kalau ada roti pun dah cukup buat kakak cecah dgn sup ini. Sedapnyeeerrrr.

rahel said...

Sedap dan menyelerakan...time makan pun berpeluh-peluh..hihi..

umi's cup cake said...

Salam Zila Sayang,
sedapnya sup tu...anak2 umi pin suka sgt hirup sup..

Naz / Nadz COSK said...

Ziela... cantiknya presentation... Amat memukau mata yg memandang.. Tgk sup tu dah macam sup tulang pulak.. Sedapnya... Patah2kan cili padi dlm tu, pas tu hirup supnya..perhhh...harus makan di bawah kipas ni..heheeee..

Norzie hany said...

Sedapnya Zila....sup ni kalau makan dgn bihun dan sambal kicap pun best jugakkan.

Mas Sani said...

Wahhhhh kt sini ada suplah... Bak mai semangkuk! Sedap..sedap..sedapppppp hihihi

Wow zila, sgt2 cntik dekonya...dr gambar dh tergoda kalau dpt rasa lglh best kan :-)

Pstttt bglh ilmu cmne nk dptkn picas secantik picas zila ni...cantiklahhhhhh

Evelyn Gemina said...

Wow kak zila, memang sungguh sedap hidangan ni, my feberet....yummylicious!!!

Aziela said...

As salam. Nak panggil kakak ke? Saya lagi tua kot..hehehehhe. Anyway, salam perkenalan. Kita follow sini juga lah...dah tergoda dengan sup ayam tu. Masukkan nasi impit, letak sambal kicap, tabur tauge sikit, perghhh layaaan kan. Makan plak time sejuk2 musim hujan.

Oh yer, rasanya nama kita serupa lah... hihihihi. Ada juga yang serupa nama macam kita kan...

gadisBunga™ said...

saya suka semua jenis dish yang berbaur thailand. sedap...!

Asmara said...

confirm sedap ni! nak cuba! Tq! ;D

Rohah said...

sedap ni, harus dicuba juga insyaAllah...

Mama Hawa/Mama Nani said...

rindu2x sama Zila!!!

Zila apa khabar? sihat?
sup ayam hadnyai nie mama dh pernah msk.. kalau pakai daging pun sedap :P
sedap mkn cicah ngan roti perancis..kuah tuh kasi pekat sikit
fuyoo *lap air liuq dulu* tak blh tahan tgk gmbr2 Zila!!!hehehe

Mamasya said...

Salam Zila cayanggg. sup ayam Hadyai.....menarik resepinya....boleh cuba nanti sbb Syakirah dan abg2 suka mkn sup....

Nuwairani Ismail said...

nani pun hampir nak buat jugak sup ni. sekali tengok takde stok lengkuas pulak. makanya jadi sup utara biasa je.memang nak buat jugak sup ni. semua kata sedap

ady said...

as-salam zila
sungguh sedap npk sup ni..org kat rumahtu suka kalau sup2 macam ni mesti habis cepat..lagi2 mkan dgn cili kicap..

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

i need a bowl right now, sound so comfort soup!

cik kasih hatiku said...

sedapnya kak zila.. dah lama xmkn masakan cam nie..

quinnie said...

zila..memang sedap kan sup ni..kita sekarang ni kalau nak cepat masak sup guna resepi ni je..lagi pun paling penting tak payah pakai sup bunjut...rasa maintain sedap...hehhehe

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Zilla aku ni tengah tak de kerja muahahaha.. masuk sini lagi.. kalau ko masuk dapur aq 3 kali aku pun masuk 3 kali.. saja nak tengok gambar halia ko tu.. gambar mantop!!!!

Kamalia said...

sukanya tengok gambar2 ni,terliur saya dibuatnya..
tak penah lagi buat sup jenis ni..mesti sedap sanagt nih..

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

I rasa nak...slurppppppppppppp!!! :D

Melly Octaviana said...

Malam Zila.. menarik sekali sup ayam, boleh nih di coba kapan kapan..yummeh.. ;)

mama sara nur said...

assalam
tq ye sb Zila yg tak jemu ke blog akak
tgk tajuk terus nak masuk he he masakan Patani sb mak akak memang org Patani

HomeKreation said...

Walaaa.... macam kat restoren siam ni....! Best!

Wasim Shahzad said...

I like ...really tasty.

Wasim Shahzad said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

To counter this obviously life threatening dilemma, these within the business of making cash, even at the expense of kids or these having a physical handicap, grasped the mettle and came up using the concept of insoles that would improve the height, these insoles have grown to be recognized as shoe lifts as they give the same results as women's high heel shoes, lifting the heel and adding a certain amount of height
shoe lifts

Anonymous said...

shoe lifts provide the user the ability to increase height in an incremental style, gradually elevated height is a lot much less apparent than the instant increase given by elevator shoes and permit the user to obtain used to their height increase over a time period that is totally within the customers own manage

http://www.arabsocialnetwork.org/link/313

Anonymous said...

shoe lifts insoles for guys and ladies might also have various width sizing that you have to take into consideration when choosing the set that's right for you personally

http://thankyouoriana.altervista.org/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=96439&sid=8c1bd3027e4b1a2d7167b2b79744a294

Anonymous said...

shoe lifts insoles may be prescribed once the tendon is impacted by illness or injury or perhaps once the muscles are underused and also the tendon starts to tighten involuntarily

http://www.justpoke.com/profile-14669/info/

Anonymous said...

Hello. And Bye.

Anonymous said...

shoe lifts are not just for those who seek an improve in height

http://www.easternflyrodders.com/userinfo.php?uid=5754

Anonymous said...

shoe lifts insoles are not make up nor are they a style item, shoe lifts insoles are not a face lift and shoe lifts insoles are certainly not a physique developing course or perhaps a self defense course, shoe lifts insoles are image enhancement exactly the same as make up, nail polish, hair combing or shining shoes, that is all

http://groups.yahoo.com/group/breast-enhancers

Anonymous said...

shoe lifts do seem to become mirroring Apple's achievement though, sales have rocketed and a fast glance at Goggle's search outcomes show that there's a rigorous and competitive aura surrounding the soon to be infamous height increase product, Steve Jobs could be impressed there is no doubt

http://ozfortress.com/member.php?u=18876

Anonymous said...

http://onlinelatestmovie.com/read_blog/13272/heel-lifts-be-taller-utilizing-increase-height-insoles

Anonymous said...

http://video.littleorangecat.com/read_blog/24880/are-heel-lift-safe-for-sports-activities?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...