Pages

Thursday, 19 July 2012

salam ramadan - nasi goreng belacan



Assalammualaikum 
salam sejahtera dan selamat pagi semua sahabat-sahabatku.
Ramadhan datang lagi bersama jutaan hikmah dan fadhilah. Ramadhan hadir dalam suasana yang begitu mendamaikan bagi setiap ummah.


Kata orang, kehadirannya dinanti, pemergiannya ditangisi, ketiadaannya dirindui. Begitu hebatnya Ramadhan. Menyejukkan hati dan membuka taubat buat semua insan. Mendekatkan diri pada Tuhan dengan penuh keikhlasan.

 “Do not turn away a poor man…even if all you can give is half a date. If you love the poor and bring them near you…God will bring you near Him on the Day of Resurrection.”——— Propher Muhammad (s) Al-Tirmidhi, Hadith 1376. 





Sempena kedatangan bulan Ramadhan yang mulia ini, zila ingin mengucapkan Selamat Berpuasa kepada seluruh umat Islam walaupun di mana saja berada. Semoga ibadah puasa pada tahun ini, 1433 H akan beroleh keberkatan dan kemenangan dari Allah S.W.T.


terima kasih kepada rakan-rakan yang sudi singgah disini ..zila sayang u alls semua yer..menu dipenghujung sebelum berpuasa..nasi goreng belacan..sama seperti nasi goreng yang biasa..cuma kita tambahkan sedikit belacan..rasanya memang sedap sangat..bertambah-tambah kami makan..he hee..zila makan bersama ayam goreng rempah..oklah jom semak resepi untuk sesiapa yang nak mencuba bolehlah masak untuk sahur nanti..:)



nasi goreng belacan

2 mangkuk nasi putih 
5 biji cili api hijau dan 1 batang lada merah
1 labu bawang besar
segengam bilis yyg dah siap dikopek
belacan - sebesar ibu jari
3 biji bawang putih 
2 biji telur.

cara-caranya

tumbuk lumat bawang besar,bawang putih,cili padi,cili merah .
masukkan belacan dan tumbuk lagi.
masukkan ikan bilis dan tumbuk sekejap sahaja..lebih sedap jika ditumbuk tidak begitu hancur.
panaskan kuali,masuk sedikit minyak,goreng 2 biji telur..bila hampir masak hancur-hancurkan telur tu.angkat.
tumis bahan-bahan yang di tumbuk tadi hingga kekuningan dan berbau wangi.
masukkan nasi,gaul rata..perasakan masinnya..
masukkan telur yang telah dihancurkan tadi..gaul rata dan tutup api.
sedia dihidang.





30 comments:

AZLITA AZIZ said...

Assalamualaikum Zila

Terliur akak melihat nasi goreng tu.. nasi goreng ni mmg fav akak dan antara air tangan mak yang akak tak boleh lupa..

Salam Ramadhan juga dari Akak buat Zila dan keluarga
Semoga di berikan kerberkatan di bulan yang mulia ini

Asyifa Mustaffa said...

As salam K.Zila cayangggg.......:)
Selamat menyambut Ramadhan yg bakal tiba juga....maaf juga dipinta andai sepanjang perkenalan di alam maya nie...terkomen ke apa yg bole mengguris tu....mintak maaf ye...dari hujung rambut...smpi le hujung kaki..........

nasi goreng tu...~ lapar le tgk...lum sarapan lagi...sibuk kemas dapur....huhuhu....

Mas Sani said...

Slm rmadhan dr mas juga, semoga kita sama2 dpt keberkhatan, gnjaran phl dari NYA.

Sedapnya ns grg belacan tp syg cuma blh pndg je huhuhuhu alah belacan, kalo tmkn hbs gtl2 tgn :-)

hazila said...

Salam Ramadhan buat zila sekeluarga, moga Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelumnya buat kita semua.

Kak yon said...

baru semalam makan nasi goreng belacan.tengok zila punya nasi goreng berselera dan trasa lapar la pulak.
salam ramadhan buat zila..

myda_ahmad said...

salam Ramadhan juga utk Zila...
Semoga bln yg mulia dan penuh keberkatan ini kita lalui dgn niat yg ikhlas dan sama2lah kita menambahkan amalan2 yg baik....sedap nasi goreng tu Zila....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kegemaran anak2 akak nasi goreng ni zila... mlm td pun goreng nasi juga utk dinner.. hehe..

slmt berpuasa ye zila...

Gee® said...

wah! sedapnyaaaa

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Meleleh air liur I! Arggggggh this is not done...I'm coming to join you dear :)

Selamat Berpuasa buat Zila sekeluarga.

tun_telani said...

Salam Ramadhan Kak Zila ^^
dekat2 nk menitik air liur atas keyboard nengok nasi goreng nih.. sure best je bau dia time goreng..

D Aalia Sham said...

sedap nya...

ady said...

as-salam zila
sedap nasi goreng belacan tu..buat perut lapar lagi..

Norzie hany said...

Assalam Zila.
Selamat menyambut bulan ramadhan Zila.
Sedap nampak nasi goreng belacan tu.

kasihredha said...

selamat berpuasa Zila
sedapnya nasi goreng tu
bunga apa yg jadi prop tu?

quinnie said...

sedapnya nasi goreng...nasi goreng salah satu menu kegemaran saya...makan mesti byk..heheheh....

selamat menyambut bulan ramadhan almubarak buat zila sekeluarga :)

Kakzakie said...

Mengharap ramadhan ini lebih baik kan Zila..

Sementara itu boleh juga jadikan nasi goreng belacan ini satu resepi berbuka:)

Mamasya said...

Slmt menyambut Ramadan dan slmt berpuasa buat Zila sekeluarga....moga Ramadan kali ni penuh makna...
kalau nasi goreng mmg menu utama....ada dlm senarai setiap minggu...

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

Selamat menyambut Ramadan. This rice is perfect to serve during Ramadan..

Nieza said...

sedap lak tgk nasi goreng belacan akak tu...saya tgh tunggu nak mkn sahur ni..:)
Selamat berpuasa juga buat akak sekeluarga:)

yan's cottage said...

salam zila.....
selamat berpuasa......!!!!!!
wahhhh.....!!!!!!mengoda betul ni.....!!!!sabar sabar hari nikan puasa......!!!!!

~~zana@pb~~ said...

Nasi goreng belacan la paling best makanan dlm donia!! haha...akak suka sgt.
Selamat berpuasa zila, akak pun minta maaf sekiranya ada terkasar bahasa.

zacky786 said...

pergh !

ogyep yummy mellow said...

Salam Ramadhan Zila... sedappp nampaknya nasi goreng tu... Hissshhhh... puasa...

ibh_sue said...

Asslmkum kak zila.
Nasi goreng belacan paling sedap. Tp lg sedap kalau org yg masak. Hihihiiii. . . Rindu nasi goreng belacan mak masak la.

Selamat berpuasa ya kak :)

Mieza said...

Assalamualaikum zila cayang..salam rindu..salam bulan ramadhan yg mulia..selamat berpuasa mieza ucapkan buat zila..semoga mendapat keberkatan dalam menjalani ibadah..
Zila..bila nampak zila tayang nasi goreng ni mieza jd terliur la pulak..ingat esok pg mieza nak wat nasi goreng juga lah for sahur..cantik gambar zila ni tau

nOOrsha said...

salam...sedap nmpak nasi goreng ni..simple n menyelerakan..

selamat berpuasa zila :)

zila norazila said...

KR...he hee entah bunga apa la tue..sbb zila ambil kt depan kedai time beli ikan..daun tu pun sama..nampak cantik bunga tu terus jew ambil:)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum zila cayang..

Selamat meneruskan ibadat puasa juga buat zila sekeluarga..
Suka nasi goreng belacan. Kadang2 tu rasa dia ada sikit2 nasi goreng ikan masin.. Nyyumm....

Rohah said...

salam Ramadhan kak..sodap tu mamam nasi goreng...sukeeee..

Jay said...

sooper mouthwatery dish...:P
Tasty Appetite

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...