Pages

Friday, 18 May 2012

sotong bunga bertaucu

salam dan selamat pagi 

salam jumaat penghulu segala hari..lebih meriah hari ini kaum2 adam pergi solat jumaat..wahhh time nielah kiranya semua orang lelaki akan pergi ke masjid kan..tapi kadang-kadang tu ada jugak yang uzur..he hhehee...




dalam dua hari nie terasa amat la sibuk..BW pun dah malam-malam baru leh singgah..oh yaa terima kasih pada teman lama dan yang baru..dan pada semua yang sudi singgah dan meniggalkan komen amat-amat saya hargai..saya dah add balik semuanya..dan terima kasih sebab sudi follow yer...badan pun rasa macam tak sihat ni..dah seminggu batuk..terganggu jiran sebelah nak tidur...he hhe almaklumlah rumah taman..

apa saya masak tu..h ehehe aahh dah betul la tue..sotong bunga-bunga..jatuh cinta tengok sotong nie kat dapur hazila cyg..pastu kat dapur mamsya cyg jgk..tapi kedua-duanya mempunyai cara masakan yang berlainan..


bila kita dah potong macamnie kan ..rasa selera nak makan tau..semakin bertambah-tambah nasi..lagi satu budak-budak pun suka..sebab ada bunga-bunga..resepi nie saya tambahkan satu sudu taucu...kenalah dengan tekak kami..lagipun stock taucu kat rumah nie banyak..kalau simpan lama-lama nanti tak elok pulak.jom kita semak resepi pulak:)


sotong bunga bertaucu
sumber :hazila
diolah oleh:zila4ever.blogspot.com


bahan bahanya
2 ekor sotong besar - dicuci dan dipotong anggaran 1 1/2 inci.digunting dua bahagian jangan sampai putus.
1 inci halia - dimayang*
5 tangkai cili kering atau lebih - dihiris meyerong *
3 ulas bawang putih - dimayang *
1 biji bawang besar - dihiris bulat *
1 tangkai daun kari *
1 sudu teh serbuk kari
1 sudu kecil jus limau - ikut selera masing-masing
1 sudu besar taucu
1 sudu makan sos tiram
1 sudu teh minyak bijan
minyak untuk menumis




cara caranya
  1. masukkan minyak,tumis bahan-bahan yang dimayang * dan serbuk cili,tumis hingga naik bau.
  2. masukkan 2 sudu besar air supaya tidak hangit.
  3. masukkan sos tiram,taucu dan minyak bijan kemudian digaul rata.
  4. masukkan sotong dan perahan air limau.biarkan sebentar dan perasakan dengan garam jika perlu.
  5. jangan biarkan sotong masak terlalu lama kerana ia akan menjadi liat.
  6. dihidangkan bersama nasi panas.
  7. selamat mencuba





30 comments:

Acik Erna said...

salam ila..cantiknya sotong dibuat macam bunga tu..acik memang suka makan sotong..tapi potong biasa je..tak pernah pulk acik buat bunga2 acam ni..memang cantik ila..suka acik tengok

zila 4ever said...

wsalam acik
tu la kan..kalau dah dibuat macamnie rasa selera nak makan..terasa2 macam makan bunga kemboja la pulak..ha hhaaa..acik kena try jgk tau.:)

Nieza said...

Assalam kak Zila cyng, batuk yer kak..cuba minum air perahan asam jawa tu..mana tau boleh baik.saya dulu pernah batuk tak nak baik makan ubat batuk berbotolx2 abis ..lastly minum air asam jawa baru baik.maybe serasi gitu kot..:)

rajinnya akak buat sotong mungex2 ni...memang menyelerakan pun.lapar lak saya tgk tapi dh nk masuk tido ni tak leh nk mkn lagi..hehe

hazila said...

Saya kalau masak sotong selalu potong macam ni. Suka nampak cantik.

cik kasih hatiku said...

sedapnya.. sejak duk mesir nie baru sekali sy mkn sotong.. mahal sgt sotong kat sini..

Mas said...

Assalamualaikum zila...
wahhh..cantikknya sotong tu berbunga...
kretifffff.......

Nuwairani Ismail said...

cantik! sgt cantik! kite selalu buat kelar2 je. kali ni nk buat bunga2 pulak.

Rohah said...

ada sotong munga2 dalam mangkuk...
kalau ada dpan mata ni, mesti belek2 dulu..sayang nk makan,,

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Zila cayanggg... wahhh dari jauh ingatkan bunga kemboja! hehehe..

wahh nampak cantik dan dah tentu2 sedap!

serius cantik sotong tu... waaaahhhhh

Amie said...

Bunga sootong yang special... tanpa tangkai dan tanpa daun he he heh tapi ada kuah taucu! Cantik!

Gee® said...

Cantik sotong munger2...tambah selera makan kan....

Mas said...

Aloh..aloh...cntknya bunga stg tu kalo dibuat mkn beradap sesuai ni, lain dr yg lain :-)

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

cantiknya sotong! macam bunga rose lar!

Bicara Kak Noor said...

salam zila cayang2 kreatif lah adik c0mey ni dan aktif jugak dari jauh mmg nampak cam bunga je tau wangi tak zila??

Chik Mimi said...

cantiknya munge-munge lagi sutun tu

Ayu said...

Assalam zila,
cantik sotong potong macam bunga ni..
akak kalau rajin pun potong gini tapi kalau malas, potong bulat tu aje..heheh
sedap nampak lauk zila ni..

Norzie hany said...

Salam Zila.
Waduhhh2....1st time sis tgk sotong dipotong bentuk bunga,cantik dan kreatif sungguh si Zila ni.

Evelyn Gemina said...

Good afternoon kak zila, hmm nampak cantiklah sotong tu, kreatif sungguh...

SRI IDAYU said...

cantiknya...sblm msuk mulut confirm asyik dok tenung jer...btambah2 lah selera klu dpt hidangan cmnie...:))

dapurCikWan said...

Salam jumaat Kak Zila..berselera CW tengok.. =)cantik sotong tu kak.. belum baik lg batuk akak tu??makan ubat tak ni?

Qasey Honey said...

awak...saya nk tnye ni...npe awak sgt rajinnn...siap bunga2 kt sutunnnn tu...jeles yer awak kita tgk...lagi 1 kan awak...sedap la kita tgk sutunnn tu...kita suka tau...cayang awak...kita nk amik resepi yer...hehehe

ady said...

as-salam zila 4ever
cantiknye sotong berbunga tu Zila...rajinnye Zila buat macam bunga sotong tu..kalau abg ady mmg malas nak buat bunga2 macam tu....potong bulat2 aje senang..masuk list dulu resepi ni..tq zila 4 sharing....

FnF Simple Life said...

comel je sotong bentuk munge... ;)

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Zila cayang!!!

bertambah2 lah nasi kena ngan sotong yg berbunga2 nie hehehe

ibundo said...

salaam zila.
cantiknya... macam bunga kemboja.
Tak rasa sayang nak makan? hehe

kasihredha said...

penuh seni...kagum

Mamasya said...

Salam Zila cyg.patutlah tersedak ada org sebut nama...hi..hi...mmg comei sotong bunga tu....buat menambat selera.moga Zila cepat semboh dari batuk ..

quinnie said...

sedapnya..kita kan paling suka sotong dari udang...hehhehe

Jay said...

love this recipe...awesome
Tasty Appetite

Asmah Yusof said...

Salam zila cayang...
cantikkk sgttt....kita nak rase la sesudu kuntuman bunga sotong tue....sayang la nak makan...kalau mkn,mkn yg lain dulu last sekalik br sotongnya....baru nikmat!!!hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...