Pages

Monday, 21 May 2012

roti jala pandan





Assalammualaikum dan selamat sejahtera.

apa khabar semua? sihat tak?..eemmm sebenarnya saya pun baru lepas baik dari batuk.dah sebotol kecik ubat batuk cap ibu dan anak saya minum tapi tak baik-baik jugak..nak tunggu cap ayah dan emak pulak kot baru baik..he he hehee .tq buat nieza yang suruh saya minum air asam jawa..memang berkesan..saya sebenarnya tak berapa minat minum air asam jawa nie..tapi kalau dah batuk tak nak pergi ..kena lah juga minum..






terima kasih atas kunjugan teman lama dan baru..sudi meyokong blog ini dan sudi meninggalkan jejak..saya juga akan membuat kunjugan balas antara lambat dan cepat yer..:) hari ini nak share roti jala pulak..rata-rata semua dah teror kan..saya memang suka makan roti jala..tapi bab-bab yang kurang rajin tue bahagian nak menjala..waalllaaaa malas betul menunggu depan api dapur..tapi demi nak makan ..kena rajin-rajinkan diri jugak kan..:)






bila tekak dah baik..dah mulalah macam-macam yang teringin...kiranya minggu nie resepi layan tekak jer la kan..kali nie buat versi pandan lagi..mungin saya dah boring dengan roti jala kuning tue kot..h ehehee..tak per la kan..sesekali tukar selera..lagipun nampak hijauuu jew...bertambah-tambah menambah..dah habis satu ..sambung lagi satu..dan lagii...dan lagii..




Roti Jala Pandan

bahan - bahan
450 grm tepung gandum
1 cmt garam
450ml susu segar
3 biji telur - dipukul sedikit
450 ml air - tambahkan sedikit air jika masih pekat
sedikit pewarna hijau 
sedikit perisa pandan
2 camb mentega cair



cara - caranya
  1. Ayak tepung dan garam ke dalam mangkuk besar. Buatkan lubang di tengahnya. Tuangkan susu, telur, separuh daripada air dan setengah mentega cair ke dalamnya. untuk membancuh.masukkan pewarna hijau dan perisa pandan, Masukkan baki air dan mentega hingga adunan tidak bergentel. Tapis dengan penapis halus. Untuk lebih mudah masukkan semua bahan dan blender agar lebih halus.
  2. Panaskan kuali leper yang tidak melekat atas api sederhana. Kemudian lenserkan sedikit minyak .
  3. Kacau dan isikan 80ml adunan ke dalam acuan roti jala.
  4. Bermula dari bulatan luar, pusingkan acuan kira-kira 6-8 cm di atas kuali. Terus memusing dalam bulatan untuk membentuk juraian roti jala. Jangan buat pada bahagian yang sama dua kali kerana roti jala akan menjadi tebal. Biarkan masak tetapi jangan sampai keperangan.
  5. Angkat dan lipat roti dalam bentuk baji atau gulungkan. Ulangi proses yang sama sehingga semua adunan habis .


selamat menjamu selera




38 comments:

Nuwairani Ismail said...

cantik kemas jalanya...dah lama tak menjala guna acuan lubang 5 ni.

ilahjy said...

wani bukan jer cantik malah gmbe nya berkualiti menarik dan tertarik kak ilah lihat

zila 4ever said...

tq wani..zila pun sama..mmg dah lama x menjala..klu beli berapa keping jew dapat kan..tu yg semangat cikit menjala..demi tekak:)

zila 4ever said...

he heee kak ilah ..baru belajar amik gambar nie kak..x pandai mana pun lg..:)

Gee® said...

Zila, dah lama k.gee tak makan roti jala... boleh tumpang makan di sini? sedap jer nampak roti jala hijo tu.... menarik sekali...

cik kasih hatiku said...

cantiklah roti jala warna hijau.. tak pernah ngk (jakun x?? hehe)

hazila said...

Cantik roti jala warna hijau. Tambah sedap dgn kari tu.

Amie said...

Sudahlah roti dengan kuah karinya sungguh menggoda, dia letak lagi bunga warna purple di sebelahnya... memang suasananya sungguh romantik!!!!!

zila 4ever said...

jomm kak gee..ada lg nie..h ehehee

zila 4ever said...

ha haaa cik kasih..klu x pernah jumpa mmg jakun tau..kina buat jgk tau..:P

zila 4ever said...

tu la zila..melayan tekak jew nie..h ehehhee mehh jemput makan:P

zila 4ever said...

he hee hee kak amie..romantik yer..boleh mkn bersuap la nie kiranya..bunga kutip kt tepi2 jalan jer tu kak..:P

Asyifa Mustaffa said...

Salam sis,
pepagi nmpk roti jala...huhuhu...puasa lak nie...mencabar keimanan sungguh...! hehe...
cntik kiraiannya...halus jer.....:)

Shahriah Abdullah Novelis said...

GD Morning ZIla cayang... wahh gambar memang terbaik! cantik! nampak sedap dan menyelerakan... hah! aq pulak yang tengah rasa seram sejuk macam nak demam alahaii... hentahlah agaknya musim sekarang ni kot..

tapi roti jala tu memang nampak meleTOP! cantik!! i like...:))

johari said...

buat sndri ke?sedap la..oklah sy singgah dan follow.nt follow sy ok.

http://johariblogger.blogspot.com

Ummi said...

Assalam Zila....waaah mengirai roti jala eh...cantikk gambar zila ni...lg berselera nak makan bersama kari...besstnyaaa..

Bicara Kak Noor said...

salam zila cayang wah hebat lah adik akak ni semua pandai lah masak pandai,jadi camerawomen pun boleh tahan lah mantop tapi kalau dpt hantarkan roti jala tu pada akak lagi terlebih hebat eheheee

dapurCikWan said...

Alhamdulillah.dah baik batuknya ye,.. ;) dah boleh masak sedap2 la pasni.. cikwan suka cara akak ambik gambar...semua cantik2..makin berselera sesiapa yang tengok... akak guna acuan yang muncung 3 tu ke??hasilnya cantik.

Mamasya said...

Salam Zila.menarik roti jala pandan....lagi laju ni mkn cicah kari.

Zaliedana said...

Assalam.. cantiknyer roti jala,kale pon sweet ajer..sedapnyer kalo dpt roti jala cicah kari...
Skang nih cuaca xmenentu,mmg mudah dpt batuk selsema,demam n penyakit2 len,k take care yer..

Evelyn Gemina said...

Salam kak Zila, nampak sedap & menarik sekali roti jala tu...sana sini nampak org buat roti jala,saya ntah bila lagi ni ,hehe....tumpang sekaki ya : )

Chik Mimi said...

Assalam zila ,lawanyaaaa lama kita tak menjala kurang ghajen lerning

ibundo said...

cantik color. Nyaman je mata memandang. Dah lama gak bundo tak menjala ni.

Qasey Honey said...

asslm Zila cayangggg dia...wah rajinnye menjala...fav QH tu tau...bleh mintak 10 kpg x...haha...bru cukup kot...sedap sgt nmpknye tu

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Zila..cantikkknya roti jala yg berkirai tu,kalernya pon menawan.Biasa buat cicah ngan sambal tumis jerrr...

Aida78 said...

wahhh cantiknya hijoo lak 2 ni yang membuatkan nak makan banyak jerk ni...

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

1st time seeing pandan roti jala, look so beautiful and I love the nice green.,

mama sara nur said...

assalam Zila
selalu nampak yg kaler kuning je , terus terpesona bila nampak roti jala Zila yg hijau ni sejukkk mata he he dan terus lapar akak ni Zila
anak dara yg kedua tu memang suker ni
sangat2 cantik gambar2 Zila ni la, memang cantik

Rohah said...

nampak lembut je kalerrr roti jala tu, terusik jiwa mcm nk makan sekarang ,,

rahel said...

Cantek kaler roti jala...suke la..

umi's cup cake said...

salam zila, mesti dah abis kan?..huhu, buat la lagi..nak sepinggan...

Mama Hawa/Mama Nani said...

suka2x... mama suka kaler hijooo hehehe
nk mintak mesti dah habis kan Zila?

pssttt: gmbr2 cantik lah :)

Ilhamkreatif said...

Salam zila...Wah...wah...dah pandai ambik gambar gitu,like a pro.. cantik...lagi tergoda nengok roti jala tu...

Wattie said...

Salam singgah,
cantik sangat kejadian roti jala itu

quinnie said...

cantiknya roti jala..saya dah bertahun tak buat..hahahah...malas punya pasal la ni..kekekek..lamanya tak makan..huhuhu

ogyep yummy mellow said...

cantiknya hijau roti jala tu.... kari tu pun mengancam jiwa raga jugak...

Nieza said...

Alhamdulillah akak dah baik batuk yer. saya pun dulu sama gak tak suka minum air asam jawa tu tapi ingat sbg ubat tu yg minum juga tu:)

Rajinnya akak menjala...sedapnya! saya suka cicah kari tu..lapar lak rasa..hehe

Anonymous said...

Hmm, tak biasa makan roti jala pandan! Pasti sedap! I'm Jessie, going to thumbs on your eggs tofu Jepun on MMM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...