Pages

Wednesday, 23 May 2012

puding roti kismis dan pistachio



Assalammualaikum dan selamat sejahtera semua.

buat pengunjung baru dan yang lama..jutaan terima kasih sebab sudi bertandang dan meniggalkan komen-komen yang indah..:)..wahhhh sekejap jer kan dah hari rabu..rasanya baru jew hari isnin..dan semalam kita melangkah ke bulan rejab..
mungkin ramai dah merebut peluang berpuasa pada bulan rejab nie..bulan rejab juga merupakan bulan-bulan haram dalam islam.
Bulan Haram yang dihormati itu ialah: Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. 



Allah berfirman, ”Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum musyrikin itu semuanya sebagaimana merekapun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahwasanya Allah beserta orang-orang yang bertakwa.” (QS At-Taubah: 36)







hari ini nak berkongsi puding roti berkismis pulak..nie lah sarapan kami semalam pagi..buat 2 bekas jew..sikit kan..he heee memangpun .. ..resepi yang simple ..lagipun stock kismis banyak kat rumah nie..dah tak tau nak buat apa..tu yang godeh-godehh..







puding ini sebenarnya sedap dimakan bersama sos kastard...tapi sebab malas nak layan sos-sos itu semua...makan jew la dengan  sos coklat..kira ok jugak la..tengok pic atas tue..kismis dah sedikit hangusss...he ehhee terover nak garing-garing..kalau nak bakar dalam loyang pun boleh..tapi saya buat separuh adunan sahaja. rasanya lebih mudah bakar kat dalam ramekins nie..








jomlah jengah-jengah resepi kot-kot ada yang nak mencuba juga..resepi dari myresepi ramai dah mencuba dan rata-rata komen seedappp..
puding roti berkismis dan pistachio



sumbangan: myresepi
Diolah oleh:zila4ever.blogspot.com
bahan-bahanya
3/4 keping roti
200 ml susu segar
2 biji telur 
2 1/2 sudu besar gula pasir
1 sudu besar kismis - ikut kehendak masing-masing
1 sudu besar pistachio-disangai terlebih dahulu
1 sudu besar mentega - dicairkan
sedikit essen vanilla





cara-caranya
pukul telur dan telur sampai kembang.kemudian masukkan susu dan gaul rata
masukkan essen vanilla
griskan loyang ,carik-carikan roti ke dalam acuan/loyang.tuang kan adunan yang telah dipukul kedalam roti sehingga meresap kedalam roti.
taburkan kismis ..gaul rata 


panaskan oven..dan bakar sehingga masak kekuningan.
selamat mencuba





28 comments:

kasihredha said...

hangus sikit tak pe..nampak sedap sangat.

Norzie hany said...

Salam Zila.
Wahhh rajinnya Zila,pagi2 dah buat puding roti kismis.nampak sedap sgt....yummy2.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Zila cayang selamat berpuasa bulan Rejab... tapi haku tak leh puasa.. tu yang frust menonggeng ni hehhee..

waduhhh itu puding roti teramatlah seksinya.. dapat 2 suap wahh terus terpejam mata hehhee...

Linda Jefri ekk yang ko kata dah meninggal dunia? AL-Fatihah *dah sedekah hari tu ni tengah full moon* ALLAH SWT lebih sayangkan dia.. kronik sangat ke sakit dia tu... dah kawin ke belum? ada anak? wahh kemain bertanya... masa Zila cakap hari tu puas mengigat.. bila bonda ada di rumah aritu menanyalah kat dia... ingat lagi tak yang dulu pernah ikut sha ke kg. Bonda cakap ingat.. hah! masa tu barulah ingat.. hadoii... sedihh sangat...

Anyway tq so much Zila cantik gambar tu... ko memang macam *bagus!* hahahhaa ingat masa kat asrama dulu kan.. paling tak suka masa tu hehehe... jiwa terseksa.. sekarang tidak lagi... okay muahhh TATA!!

K.Nor said...

salam zila.. meriahnyer puding roti tu.. :)
cantik gambar2 zila :)

Ilhamkreatif said...

Salam zila...sedap ni,ada kismis lagi.suka....suka...

Evelyn Gemina said...

Salam kak zila & gud morning...wah pagi2 lagi nampak puding, best ni buat breakfast, mintak banyak ya : )

Chik Mimi said...

best ni banyak kismis sedap masam-masam manis kan

Choco Ani said...

Salam Dik Zila.. Selamat menyambut bulan Rejab.. Moga dik sentiasa di dalam keberkatan Allah swt sentiasa.. cantik sungguh kejadian puding roti dik.. pasti lazat lebih lebih lagi ada kismis.. terima kasih atas perkongsian resepinya.. insyaallah kak akan cuba buat nanti

Lavanya said...

Recipe looks great
Please Join Me
Be My Guest With A Guest Post

dapurCikWan said...

gojess!! ;))

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Zila cayang!!
Gojes betul tgk roti yg meriah ngan kcg pistachio n kismis :)
jambu seh!!

Asyifa Mustaffa said...

Salam sis,
wow..nie resepi yg sy buat isnin lepas...tp malas nak letak gambornya....
skrng mood malas je yg bnyknya....hehe...

Rohah said...

Sedap sangat ni kak,
kaya ngan kekacang ngan kismis yg banyak khasiatnye tu...

tun_telani said...

salam zila.. meriahnyer nmpk puding roti ni. dh lama tun x buat puding roti. mmg best kalau dpt makan panas2, pastu curah kastad sejuk. tp kalau dpt mkn ngan sos coklat ni pun sedap jugak.

Chah said...

come lote gambor tu! sedapnya puding roti, tp kalau saya suka ngan sos cekelat...mmg mantoppp!

CT Delima said...

As'salam Zila

sedapnya menu dia ni, k.ct pun kalau dah tak tahu nak buat apa tuk bf rotilah jadi habuan untuk anak2 dan suami. selalunya buat puding roti kukus jer tu yang cepat dan mudah :)

Qasey Honey said...

asslm Zila...sedapnye tgk puding roti tu...gambo pon dh semakin cantik dh tu...

Mamasya said...

Salam Zila.cantik gambar puding kat atas tu. dah lama akak tak buat puding roti ni...tengok Zila buat...teringin nak buat juga...

Melly Octaviana said...

Zila..kenapa cuma buat 2 bekas, mana cukup untuk melly..ini fav nih..hehe
cantik photo nya pudding nya pasti enak juga.. nyam nyam

Nazrah said...

Salam Zila..kita pun dah lama x buat puding roti..sebab hari hari roti habis ..hehhee

Nieza said...

Assalam kak Zila cayang, sorryla kak hari ni baru sempat nk bw..sedap tgk puding roti akak ni..gambar pun cun...:)

Nuwairani Ismail said...

kak zila...cantik gambar2nya! kite suke! dah lama tak buat puding roti ni. kalau duk sini kena buat rotinya sendiri la baru boleh buat pudingnya. jauh sekali nak cari roti gardenia @ high 5. kat sabah takde roti2 tu sume. sedih kan? terpaksa simpan je dulu hasrat nak memuding roti ni. telan liur jela tengok gambar dari blog kak zila ni.

FnF Simple Life said...

syedapnye puding roti nih...cukup ke buat 2 bekas je tu...hihi

mama sara nur said...

assalam Zila
jamu mata dgn gambr2 puding roti Zila yg cantik ni jadi kenyang sekejap he he
memang sedapkan, ada kismis lg sedap,akak ada buat dulu tp x dpt sambutan org2 rumah he he akak sorang je duk makan tu yg malas dah nk buat w/pun teringin

Akila said...

very yummy...
Event: Dish Name Starts With L
Learning-to-cook
Regards,
Akila

Ummi said...

Assalam Zila....waaah terus terliur tengok puding nih....gambar pulak mantopss!! Emm kismis hitam byk gak kat rumah tu....kalau akak tabur rintik atas puding keemasan ni harus dah mcam tahi lalat pulak eh...hehehhehe

Nina Mirza said...

As'salam Zila .....

Amboi ~~~ Cantik nyer puding roti dia ;)
Segaja buat 2 jer kannnnnnnnn.... hehee

Anonymous said...

assalamualaikum.

akak, nak tanya. mangkuk comel tu beli kat mana eh?

ikin, kuantan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...