Pages

Wednesday, 14 March 2012

Puding Jagung



Assalammualaikum..dan selamat tengahari..

"Hujan yang turun bagaikan mutiara
berkilau bersinar berkerdipan
subur menghijau dan bumi terbentang
dan bayu berpuput lembut

Cinta yang bersemi diwaktu hujan turun
menyirami ketandusan hati...
dan hujan turun turut mengiringi
engkau... pergi "

wahhh semakin lebat hujan diluar tue bila berkumandangnya suara saya yang lemak2 lemau nie..ha ha haa..
pagi tadi apabila bukak jew mata terdengar rintik2 hujan di luar tue..ya ALLAH..terasa malasnya nak bangun..tapi sikap malas-malas nie nak kena buang jauh2..kena jugak bagun awal2 pagi..supaya murah rezeki..tengok diatas itu..apa yang saya masak..tu ler puding jagung..dah lama teringin nak makan dan cuba buat sendiri..x pernah buat puding jagung nie..rupanya memang senang jew nak buat..




resepi asal saya ambil dari MY .tapi saya rasa agak lembik.lain kali saya nak tambahkan sedikit lagi tepung kastard tu..dan saya tambah sedikit pewarna oren..biar warna lebih menyerlah..




tengok pic diatas..x berapa nak cantik ..agak lembik sedikit.tapi rasanya memang sedap..saya copy resepi disini..sebagai rujukan dan pada sesiapa yang nak mencuba..

PUDING JAGUNG :oleh: F&N

Bahan-bahan ( sefamily )

  • 1 cawan tepung kastad (saya tambah 1 1/2 cawan)
  • 1 cawan jagung manis
  • 3/4 cawan gula
  • 3 cawan air
  • 1 1/2 cawan susu cair

Cara-cara

  1. Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
  2. Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
  3. Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan dan boleh lah dihias dengan buah ceri dll.


selamat mencuba ..

8 comments:

Qasey Honey said...

comeiii puding jagung tu...ni klau huby QH mmg dia suka...

mimie said...

hamoiiii...sedapnyer puding jagung nihh...nk yg jagung byk2 yerkk.....hihiih

zila4ever said...

QH..makan sejuk2 baru sedapp.:P

zila4ever said...

mimie..mehh mai sini..seketul untuk dema..:)

Gee® said...

salam ziarah, uiii sedapnya puding jagung...terlior

zila4ever said...

kak gee..tq sbb sudi ziarah dapur zila nie..mmg sedap makn sejuk2 skali ngap jew dh abis..:)

izahdaut said...

assalamualaikum..
sedap nyer negokkan puding jagung tu. dah lmaaaa tak makan. comel je kan buat dlm bekas kecik2 gitu ;-)

zila4ever said...

izah..tu ler..saje buat comel2 senang nak makan..thnks yer sudi ziarah kt dapur zila nie..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...