Pages

Wednesday, 28 March 2012

Kuih Lompang


Assalammualaikum dan selamat pagi..
dah sarapan ke belum?..kalau belum jom jemput makan kuih lompang..kuih lompang merupakan kuih tradisi yang tak lapuk dik hujan.Namanya timbul dari bentuk kuih yang mempunyai lompang atau lekukan dibahagian tengah.enak dimakan bersama kelapa atau dimakan begitu sahaja.

biasanya tidak tahan lama, dan perlu didinginkan untuk disimpan lebih lama kerana ia dihidangkan bersama kelapa parut. Kelapa perlu diasingkan untuk disimpan. Pada kebiasaannya ia dihasilkan dengan pelbagai warna bagi menambahkan kemeriahan.




sebenarnya tekak nie dah lama sangat teringin nak makan kuih lompang rasanya dah lebih lima tahun tak beli kuih nie.terdetik kat hati  nak buat tapi dari hari kehari tak terbuat.minggu lepas pergi ke kedai barang-barang kuih ternampak acuan nie..terus beli 2 dozen. dan kini tertunailah hasrat di hati.. he ehee hee


pembuatanya tak la susah mana rupanya,simple jew.:) boleh jugak buat colour coklat semua tapi saya lebih gemar yang berwarna -warni.lebih-lebih lagi warna yang terang-terang ..meriah jew rasa..ok lah jomm tengok resepi sama-sama.resepi ini saya CNP dari dapur kak rose my kuali.so saya kongsikan disini juga sebagai rujukan sebab akan datang memang nak buat lagi ...sebab sangat sedap..x caya....dtg sini ambil satu dan rasa...he hee hee.



KUIH LOMPANG


Bahan -Bahan

  • 110 gm tepung beras
  • 80 gm tepung ubi
  • 200 ml air
  • (Satukan dan gaul rata)

  • 250 gm gula pasir
  • 200 ml air
  • 2 helai daun pandan
  • Didihkan atas api sehingga gula larut, sejukkan sebentar

  • ½ biji kelapa parut
  • (bubuh secubit garam, gaul & kukus sebentar)
Cara-caranya
  • Satukan tepung beras dan tepung ubi. Masukkan air dikacau rata. 
  • Masak gula bersama air dan daun pandan sehingga gula larut. Biarkan sejuk sebentar. Kemudian masukkan air gula ini kedalam bancuhan tepung tadi, dikacau rata lalu ditapis.
  • Letakkan acuan kuih lompang (Chinese teacups) ke dalam kukusan. Biarkan air dalam kukusan itu mendidih. 
  • Setelah itu, tuang adunan kuih ke dalam acuan-acuan tadi sehingga 3/4 penuh. Kukus selama 8 to 10 minit. Bila dah masak, keluarkan.
  • Masukkan acuan kuih yg baru dan ulang proses mengukus sehingga adunan selesai. Biarkan kuih betul-betul sejuk sebelum di keluarkan dari acuan. Hidangkan bersama kelapa parut.


42 comments:

ijayuji said...

Salam pagi!! cantekkkknyer kuih lompangnyerrr!!! kaler pun biruuuuuuu hihihi... teringin dah nk mkn lompang, sedap niii kuih2 yg ada kelapa parut :D

KakAsma said...

Salam kenal zila,
akak dtg dari umah ika,tengok ada kuih lompang..kuih peberet tuh...cantik ajer tengok..

izahdaut said...

lompang warne warni. dapat kat anak2 saya sah teruja tengok kuih gini.. sedap nyer... dibalur kelapa.. wahhh.. rasa nak grab 3 ketul ..hehe

Mas said...

Selamat pagi.....
cantiknya kuih lompang dia...warna wani!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam pagi Zila :)
Miss u 2 babe!! hehehe

waduh2!!! suka sgt ngan kuih lompang yg berwarna warni...i like !!! mcm nk grab jer yg warna purple nie!!! hehehe

Sally Rashid said...

lama jugak tak buat lompang

SRI IDAYU said...

salam....waaa....warna warni nye lompang...nmpk menarik sgt...:))

Gee® said...

dah 5 tahun!!? lorrr... tetiba rajin pulak buat lompang kalerpul... cantek!

Nuridah said...

Assalamualaikum Zila,

cantiknya kuih lompang tu...berwarna warni sedap mata melihatnya.

kakna said...

salam..
cantiknya lompang ni berwarna-warni lagi..tentu sedap..

dapurmerahibu said...

nyum2,zila ni kalau ank saya nengok ni mesti nk.tertarik menarik tul.

Kamalia said...

salam..cantiknyala kuih lompang tu..dah lama tak makan,.nak buat sendiri acuan pulok takdok..

ady said...

as-salam Zila
cantik kuih lompang tu..suka tgk kuih lompang yg berwarna-warni tu..

Harleena Kassim said...

amboi, cantikknya kaler kuih lompang tu. Lama dah tak buat..

Qasey Honey said...

sgt rajin la zila ni...berwarna warni kuih lompang ni...cun giler tgk...bselera la pulak nk rasa 1...hehehe

quinnie said...

wah meriahnya warna..suka la tengok..cantik..:)

zila 4ever said...

ijayuji..ika..ha ha haaa tu ler akk mmg dh teringin lama..tu yg dok rajin nie..:)

zila 4ever said...

kak asma,
salam kenal jgk dr zila..zila dh follow akk yer..dh round2 kt dpur akk tue.best2 smuanya.

zila 4ever said...

izah
bdak-bdk mmg suka tang color-color nie..nnt spiring kita anto umh izah yer.he heee

zila 4ever said...

mas..
tq mas..he ehee meriah mas..suka2 jew nie..

zila 4ever said...

mama...
grab ler klu tgn sampai ha haa haa..dh habis la mama..:)

zila 4ever said...

sally
sama la kita..dh 5 tahun x makan nie.:)

zila 4ever said...

sri idayu
thnks yer singgah sini..tu ler nk meriah2 he hee

zila 4ever said...

kak gee
ha hhaa 5 tahun kak..ingatkn nk cukupkn 10 taun x sempat ..dh teringin sgt;)

zila 4ever said...

nuridah
tq yer..tgh rajin nie nur..;)

zila 4ever said...

kakna
mmg sedap kak..klu ltk color2 nie lg smangat nk makan:)

zila 4ever said...

dapurmerah ibu
maii datang sini amik satu ea.:)

zila 4ever said...

kamalia.
nk kena cari acuan tue..snang jew nk buat rupanya:)

ASMAH YUSOF said...

aduhhh zila kebirua mata hitam ku nie.....cntk ...jdk berselera...;))) blcom

Naz / Nadz COSK said...

Assallamlualaikum Zila..
Ermm cantiknya lompang warna warni.. Anak2 siapa pun mesti suka bila tgk kalerpul cam ni...

rahel said...

Zila,mengancam la kaler kuih ni...suka tengok,tapi lg suka klu dap ngap...

zila 4ever said...

adi
wsalam..warna2 tu la semangat untuk ngapp..cepat jew abisnya..:)

harleena kasim.
sama la kita dh bertahun x mkn kuih nie.kita nk buat alahaiii malas bbnor..wlupn snang jew.:)

QH
jemput dtg dapur ambil jew 1..buat jamah2..awk lg rajin tau..:)

zila 4ever said...

quinnie.
tq yer..nak rasa dtg sini ,ambik apa2 colur pon bole:)

asma
ha hahaa..wahhh mat salleh la nie..mata dh biruu gitue..

naz
wsalam..tu ler sesuai sgt dgn selera bdk2 kan..:)

zila 4ever said...

rahel
nak ngapp yew..nggapp satu biji jew tau ..jgn lbey2..he he eheee

Ilhamkreatif said...

ssalam...sedap..feberet iza ni.iza tak pernah buat nanti nak cubalah.selalu beli je,kadang2 kena yg x sedap.TK follow blog iza.

Sonia (Nasi Lemak Lover) said...

beautiful kuih lompang!

HomeKreation said...

Aslmkm. Salam kenal, tq sudi tinggal jejak kat blog Along. Wah, cantik nya kaler-maler.... rasa nak ngap jer ni.

Bicara Kak Noor said...

cantiknya lompang ni kaler2 lagi sayang lah nak mkaan zila kan

aYaNk aFeZa said...

sayang nak dimkn. .kiut sgt kuih lompang ni. .

AimyAzeefAzfar said...

mak aii tak penah jumpa lompa kalerfull ni lagi...heheeh comei!! my kids sure geram kalau nampak nih

cikmook said...

menarik btul kuih lompang ni, :) yummy ...

cikmook said...

menarik btul kuih lompang ni, :) yummy ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...