Pages

Sunday, 26 February 2012

Puding Roti


Assalammualaikum..
wahhh dua tiga hari nie..rajin betul update blog..dan rajin betul main masak-masak kat rumah..melayan tekak yang dah lama mengumpul resepi..tapi masih tidak tertunai..masuk list dah lama..cuma masa nal buat jer x kesampaian...
sebenarnya saya buat kuih  nie semalam petang,..boring tak ada apa nak dibuat ..so godeh-godeh buku resepi.ramai bloger2 dah mencubanya....lagipun roti kat dapur tu dah nak sampai tarikh luputnya..sayang pulak nak dibiarkan begitu jer..bak kata orang tak baik membazir..betul x?




pada sapa-sapa yang nak mencuba memang saya galakkan,berbaloi2 rasanya..sedap sangat-sangat,paling best rasa pada coklat tu...yummm..yumm..ok lah cakap banyak pun tak guna kan..jommm sama-sama layannn resepinya..





Bahan-bahan :
  • 10 gm serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 3 cawan air
  • 4 keping roti *
  • 2 biji telur ayam *
  • 1/2 cawan susu pekat manis *
  • 1 tin susu cair (400ml) *
  • 1 sudu teh asen vanilla *
  • 2 sudu besar majerin
  • 2 sudu besar serbuk koko 
  • 1 atau 2 pewarna kesukaan

Cara-cara :
  1. Masak serbuk agar-agar dan juga gula bersama air di atas api dapur.
  2. Sementara itu, masukkan bahan-bahan bertanda * ke dalam mesin pengisar(blender) dan kisar halus. 
  3. Tuang bahan kisar ke dalam larutan agar-agar yang mendidih.
  4. Kacau sentiasa hingga larutan agak pekat.
  5. Masukkan majerin dan kacau hingga larutan menggelegak. Tutup api dapur.
  6. Bahagi larutan puding kepada 3 bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko dan digaul sebati, satu bahangian dicampur dengan pewarna pilihan dan satu bahagian dibiarkan dengan warna asal atau boleh juga kalau nak diwarnakan.
  7. Basahkan loyang atau acuan pilihan dan sendukkan larutan puding berselang-seli setiap bahagian. Sendukkan adunan terus menerus, maknanya tak perlu tunggu keras adunan yang dah disendukkan ke dalam loyang tu. Kalau nak dapatkan corak seperti di atas tu, sengetkan loyang dan sendal loyang tu di salah satu hujungnya supaya tak jatuh. Kemudian mulalah menyenduk adunan berselang-seli hingga habis digunakan. Kembalikan loyang pada kedudukan asal dan biar puding keras.
  8. Masukkan ke dalam peti sejuk. Hidangkan sejuk-sejuk memang sedap.
  9. selamat mencuba..;)

4 comments:

mimie said...

wahhh....sedapnyer puding roti nih...lg sodap mkn sejuk2 kn...

zila4ever said...

mimi..betul tue..coklat tu yg wt dia sedapp:)

Kak Noor said...

Sedapnya zila. Akak teruja dengan coraknya. Mohon kongsi resepi ye!

zila4ever said...

kak nor..trima kasih..;) silakn kongsi..sama2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...