Pages

Friday, 25 November 2011

Tart Telur


Assalammualaikum...
pejam celik..celik pejam..tupp.tuppp dah hari jumaat..adoiii cepatnya masa berlalu..
tahun 2011 berbaki sebulan jer lg..emmmm..apa-apapun kehidupan mesti diteruskan..semoga Allah sentiasa memberi hidayah kepada kita semua aminn...


di pagi jumaat yang mulia nie saya nak berkongsi satu lagi resepi kegemaran saya..klu mkn banyak-banyak memang cnfrm cepat membesar bagai johan..ha haa haaa..tapi saya dah cuba resepi ni dua kali..hasilnya amat sedap..crust tu saya buat nipis sikit..sebab nak makan filling telur tu banyak-banyak he heee..


tanpa membuang masa jom kita pergi dapur..layannnn resepi nie..


Bahan-bahan bahan utk crust :
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan gula halus
1/2 teaspoon baking powder
1/4 teaspoon garam
1/2 cawan butter 
2 biji telur

bahan utk filling : 
1 cawan susu cair
4 biji telur
1 cawan gula halus
1 cawan air
1 tbs tapung kastard
½ tsp vanilla essence

Cara-cara

Utk buat crust : Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam ke dlm doh mixer/guna tgn pun boleh. 
Masukkan butter. 
Masukkan telur sebiji demi sebiji. Tunggu hingga menjadi bentuk doh.

Cara utk buat filling dia pulak : 
Pukul gula dan telur.
Masukkan semua (bahan filling) yg belum dimasukkan. Kacau hingga sebati.
Tekan2 doh ke dalam bekas tart.
Then tuang je bahan filling ke dalam acuan bekas tart yg diletakkan doh tadi.
Bakar dlm oven. agak2 nmpk mcm dah kekuning orange tuh masak la tue! hihi. tunggu sejuk 




bakar dalam oven gunakan api atas bawah..satu adunan tu saya dapat banyak jugak..dalam 40 biji..sekejap jer dah habis...ok la selamat mencuba..:)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...