Pages

Saturday, 15 October 2011

Kek Karamel


Assalmmualaikum.
pic yg dh lama terperap kt facebook..masa x mengizinkan untuk dipost kt sini..sbb hari nie sy terlebih rajin so..sy sharekan untuk sapa2 yg berminat nk mencubanya..dh 2 kali sy cuba ..dan kedua2nya menjadi..trima kasih atas resepi kawan2 KR..byak jasa kalian semua..hanya ALLAH mampu membalasnya..


hasil selepas dipotong..nyuummmy..


RESEPI
bahan bahan
(A)

2 sudu besar gula (untuk buat gula hangus)
#tabur gula dalam loyang dan masak diatas api perlahan,biar gula hancur dan bertukar menjadi perang.

(B) Bahagian atas

1/2 tin susu cair
70gm gula kastor
1/2 sudu teh esen vanilla
3 biji kuning telor

(C) - Lapisan Kek
140gm tepung gandum
70gm gula kastor
3 bj kuning telur
135ml air biasa
1 sudu teh baking powder (guna sudu KFC)
45ml minyak msk

(D)Merinque
6 bj putih telur
70gm gula kastor
1 sudu teh krim of tartar (guna sudu KFC)

Cara menbuatnya:
1. Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
2. masukkan (B) td dlm loyang gula hangus tadi.
3. pukul bahan (C)
4. pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang n bila kita angkat dia x jatuh...
5. campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..
6. bahgikan kpd beberapa bhgian n tak warna n paste klu nk..
7. masukkan kedlm loyang yg td..
8. Bakar cara double boiling - selama 1jam suhu 160-180C
9. Bila msk angkat n rest 10 minit br t'balik kan kek yg dibakar tadi...
10.Masukkan dlm peti sejuk 1jam n lepas 2 mkn sejuk2...sedap...tahan dlm peti ais 5 hari tau....2 pun klu x abih d'makan...

MENGIMBAU KENANGAN LAMA



Assalmmualaikum,
rasanye dh lama blok aq nie x  dijenguk..ttba hari nie baru terasa nk jengah2 kt sini..dah byk sarang labah2 rupanya..ha haaa almaklumlah tuan rumah asik bz jew...kt atas nie pic hari raye aritu.saja nk share pertemuan dgn kawan2 yg dh berbelas tahun x jumpa...eemmm rindu kt u allz smua la..masing2 masih sama..perangai x byk yg brubah...rindu pulak masa zaman sek2 dulo2...:)


ini kt umah EWA..kwn baik aq time sek.duk sebelah lg..sempat jgk merasa masakn dia..tp time nie aq dh kenyang sgt..sbb kt umah zack dh makan masakan tun..so jamah2 jelah.. haaa

snap2 lg..ni kat umah zack..besar umah zack nie..luas..




nie kt depan laman umah ewa..cantik sgt ..pandai btul kwn aq nie kemas umah...:)

selapas seharian berborak2 balik aq n zaila singgah air hitam...cuci mata jew..byk yg menarik tp masa dh limit sgt..so jln kejap jer la...





nie pekan air hitam..x byk berubah..sama mcm dulu..



sekadar renungan


Cinta dunia, takut mati
Cinta kepada nikmat kehidupan di dunia membawa kepada takut menghadapi mati. Tidak sanggup berpisah dengan nikmat yang dikecapi dan takut berhadapan dengan Allah lantaran sering mengabaikan aturan-Nya dalam kesibukan mengejar nikmat dunia. Cinta dunia dan takut mati ini, dengan sendirinya membuat seseorang itu sukar untuk mencintai Allah, malah merasa tidak perlu mencintai-Nya. Dia merasa boleh hidup tanpa Allah dan tanpa cinta-Nya. Suami sudah merasa ‘bahagia’ dapat memberi segala yang dimahukan oleh isteri. Isteri sudah merasa ‘bahagia’ mendapat apa yang dimahukan dari suami. Tidak salah mencari nimat dunia tetapi nikmat itu seharusnya mengingatkan kita kepada Pencipta nikmat dan nikmat itu seharusnya digunakan untuk memperolehi cinta-Nya.
Hati yang Kotor
Hati yang kotor adalah hati yang penuh dengan ‘najis’ sifat-sifat keji seperti pemarah, pendendam, hasad dengki, penakut dan tamak, akan disibukkan dengan urusan melayan bisikan-bisikan jahat dari nafsu dan syaitan. Hati begini tidak menyediakan ruang unntuk diletakkan rasa cinta kepada Allah. Hati perlu dibersihkan dan dihiasi sifat-sifat terpuji seperti sabar, redha, merendah diri, berani, pemaaf dan mencukupi dengan paa yang ada. Hanya hati yang bersih dapat menjadi wadah untuk menampung cinta yang suci dan agung.
Tetapi bila hati kotor dan penuh hasad dengki, pendedndam, tamak dan disibukkan melayan bisikan jahat, itulah ertinya hati telah dikawal sepenuhnya oleh iblis.

Tidak Mahu Berdoa
Berdoa adalah gambaran rasa lemah, hina dan jahil seorang hamba di depan Allah. Melalui doa, seorang hamba merendahkan diri memohon segala yang dihajati dan menjadi penyebab Allah sempurnakan hajat si hamba. Hamba yang memohon petunjuk akan diberi petunjuk. Hamba yang memohon kekuatan akan diberi kekuatan. Begitulah juga hamba yang memohon untuk mencinta-Nya, akan dipermudahkan menempuh jalan-jalan ke arah itu.
sekadar renungan kita bersama..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...